El TSJC estima les mesures cautelaríssimes sol·licitades contra el decret que traslladava les eleccions autonòmiques del 14 de febrer al 30 de maig. Per tant, queda suspès el decret que convoca les eleccions per al 30 de maig i es manté en vigor el que les convoca per al 14 de febrer. Ho ha acaba de decidir la secció 5a de la sala contenciosa administrativa del TSJC.

La Sala resolt així les mesures cautelarísssimes de dos recursos, d'un particular, l'advocat Josep Asensio, i de Izquierda en positivo.

Ara mateix, per tant, i a efectes pràctics, la màquina electoral no s'atura. Continua tot com si les eleccions haguessin de ser el 14 de febrer en espera que el TSJC entri en el fons de la qüestió i prengui una decisió sobre si l'ajornament s'ha fet bé i sobre si la pandèmia obliga a buscar una altra data.

La sala contenciosa no ha entrat, de fet, avui, en el fons de si cal suspendre o no les eleccions arran de l'emergència sanitària. El calendari electoral es manté, per tant.

Els magistrats argumenten que mantenir suspeses les eleccions mentre es decideix definitivament si es poden celebrar o no el 14 de febrer o si cal un ajornament, com ha considerat el Govern, provocaria una situació d'inseguretat jurídica i no es podrien respectar els terminis en el cas que finalment les eleccions s'hagin de fer d'aquí a un mes. Fonts de Vicepresidència asseguraven ahir a ElNacional.cat que estan preparats per si continua l'escenari del 14-F.

En aquest sentit, la resolució diu: "S'ha de considerar que el procediment electoral no només té un temps limitat de 54 dies, sinó també que cada acte obre terminis successius, de manera que la paralització del procés, tot i que sigui uns pocs dies, impedeix la possibilitat de celebrar les eleccions o, almenys, de celebrar-les amb totes les garanties".

La sala justifica, també, l'acceptació de les mesures cautelaríssimes, tot i que dijous ha de resoldre altres recursos; pel fet que des de divendres, que és quan el Govern va signar el decret de suspensió, han passat ja 4 dies, que afecten directament els terminis electorals i que, amb dies inhàbils del cap de setmana, ha estat impossible que es presentés un recurs abans.

Dona un toc d'atenció al Govern per la poca idoneïtat amb la qual es fa i es publica el decret: "la publicació del Decret 1/2021 al DOGC de el 16 de gener de 2021, dissabte, ha determinat que hagin transcorregut dos dies (dissabte i diumenge) en què no s'ha pogut interposar el recurs ni pronunciar-se la sala per ser dies inhàbils, per la qual cosa afegir el termini de tramitació i resolució de la peça faria ineficaç una eventual decisió de suspensió".

 

 

L'escrit no entra en el fons de la qüestió, que és si es podien ajornar fins al 30 de maig les eleccions, sinó que és una resolució urgent abans d'entrar a investigar els fets. I per això ara comença tot el tràmit judicial. Mentrestant, els preparatius electorals no s'aturen per si es donés el cas que finalment s'haguessin de celebrar les eleccions el 14-F. 

Ara el Govern i la Fiscalia tenen fins dijous a les 10 h per presentar les al·legacions que creguin oportunes.

La resolució del TSJC manté el calendari previst

Perquè s'estigui a temps de fer la votació el 14 de febrer i amb totals garanties, el TSJC manté el decret de convocatòria electoral i anul·la el que va fer divendres passat el Govern ajornant les eleccions.

Per tant, es manté el calendari previst de tots els processos electorals.

"El procediment electoral no només té un temps limitat de 54 dies, sinó també que cada acte obre terminis successius, de manera que la paralització del procés, tot i que sigui pocs dies, impedeix la possibilitat de celebrar les eleccions o, almenys, de celebrar-les amb totes les garanties. Així, la proclamació de candidats s'ha de realitzar el vintè setè dia posterior a la convocatòria, i publicar-se el vintè vuitè dia (art. 47 LOREG)" diu el TSJC en la seva resolució judicial, on detalla no només els terminis per als votants, sinó per als mateixos partits polítics que es presenten.

Com per exemple: "Aquests actes obren pas a d'altres consecutius, com ara la impugnació de la proclamació de candidats o determinats actes relacionats amb la campanya electoral (v.gr. art. 56.3 LOREG: el segon dia posterior a la proclamació de candidats la Junta comunica al representant de cada candidatura els llocs reservats per als seus cartells).

Els terminis afecten també a la logística del dia de la votació: "El mateix cal dir de la constitució de les meses; els sortejos de les meses s'han de realitzar entre els dies vint-i-cinquè i vint-i-novè posteriors a la convocatòria (art. 26.4 LOREG), la qual cosa obre pas a terminis successius de notificació, al·legacions d'excuses i resolució d'aquestes".