Toni Comín viatjarà a Madrid el 22 d'octubre per complir els tràmits per ser eurodiputat

Toni Comín viatjarà a Madrid aquest dijous 22 d'octubre per complir l’exigència de la Junta Electoral Central (JEC) per recollir l’acta d’eurodiputat. Comín ha anunciat en declaracions als Matins de TV3 que es desplaçarà a la capital espanyola des de França per acreditar-se com a eurodiputat i manté el retorn a Catalunya, "el meu país", per al 25 d'octubre. “Jo el 22 aniré a Madrid, com he hagut d’anar a altres capitals europees, però el meu exili de Catalunya s’acaba el 25”, ha assegurat l'exconseller, que no passarà per Catalunya en el seu trajecte fins a la capital de l'Estat. La idea inicial era que l'exili de Comín s'acabés un dia abans, el 24 d'octubre, tal com ell mateix havia anunciat, però per "raons logístiques i organitzatives" va haver de canviar la data per a l'endemà, quan travessarà a peu la frontera, "recorrent un dels collons que connecta la Catalunya Nord amb la Catalunya Sud", amb l'objectiu que l'acompanyin amics i familiars. 

El passat divendres, la Junta Electoral Central va citar l'exconseller el 22 d'octubre, tres dies abans del seu retorn, tot i que ell havia demanat comparèixer el 27 d'octubre. Fins ara, Comín no ha pogut exercir com a eurodiputat, després que el 2024 fos el cap de llista de Junts en les eleccions europees i aconseguís un escó a la cambra. D'aquesta manera, el seu escó ha estat vacant i les persones que van votar el partit de Carles Puigdemont en aquells comicis s'han quedat sense representació. En el seu escrit, la defensa de Comín reiterava que l'acatament d'aquesta norma de la LOREG, que obliga a jurar o prometre la Constitució, no hauria de poder condicionar l'exercici d'un diputat proclamat electe; i recorda la sentència del TJUE que va deixar clar que Oriol Junqueras disposava de la immunitat de diputat des del moment en què es van publicar els resultats electorals. Junqueras —com el mateix Comín— va ser elegit eurodiputat en les eleccions del 2019. 

La "trampa" de la JEC

Comín té clar que la JEC ha intentat "parar una trampa" fixant aquesta cita pel 22 d'octubre amb la intenció de "tirar enlaire" el seu retorn planificat després d'anys sense trepitjar Catalunya. En una entrevista, el seu company d'exili, Lluís Puig, ha reconegut que durant aquest temps si que ha "entrat" al país i que ha caminat per terres de l'Alt Empordà, la Garrotxa i el Ripollès. En el seu cas, després d'anys a Bèlgica, va fixar la seva residència a la Catalunya Nord. "No han fet una citació, han fet un acord que obliga a recórrer-lo, i això ens podria fer entrar en un bucle de recursos que es podria eternitzar", ha afirmat Comín.