Sánchez expressa la seva “solidaritat” amb Zapatero i no descarta convocar eleccions si no hi ha pressupostos

El president del govern espanyol, Pedro Sánchez, ha expressat aquest dijous des de Brussel·les la seva “solidaritat” amb l’expresident José Luis Rodríguez Zapatero i la seva família després de la imputació de les seves filles en el cas Plus Ultra. A l’arribada al Consell Europeu, Sánchez s’ha mostrat convençut que “tot s’aclarirà” i ha reivindicat el suport del PSOE a l’exlíder socialista. “Zapatero té la confiança de la família socialista”, ha afirmat. El cap de l’executiu estatal ha volgut desvincular la situació als tribunals del futur polític al Congrés i ha defensat que la legislatura continua plenament vigent. “Presentarem els pressupostos i suarem la samarreta per tirar-los endavant”, ha assegurat, abans de fer una crida als grups parlamentaris perquè actuïn amb “responsabilitat” i facilitin l’aprovació dels nous comptes públics. “Negociarem amb ells, i si s'han de prendre decisions,  les prendrem efectivament quan es produeixin aquestes hipòtesis”, ha dit Sánchez.

Sánchez també ha aprofitat la compareixença per pressionar els seus socis parlamentaris de cara a la negociació dels pròxims pressupostos generals. El president ha agraït explícitament el “to constructiu” del PNB després que la formació es mostrés “disposada a abordar les converses” sobre els comptes públics i ha defensat que hi ha “molts motius” per donar suport a uns pressupostos que, a parer seu, poden garantir “un horitzó d’avenç social i rigor fiscal”. En aquest sentit, ha assegurat que el govern espanyol complirà amb la seva responsabilitat de presentar-los. “No faltarem a la nostra obligació”, ha afirmat, abans de confiar que la resta de grups actuïn en conseqüència. “Espero que tinguem la resposta a l’altura del moment que viu Espanya amb el vot afirmatiu d’una majoria parlamentària”.

Sánchez ha defensat que la majoria d’investidura encara “es pot articular” al voltant de mesures concretes “que beneficien la gent” i ha remarcat que aquesta ha estat la fórmula de treball del govern espanyol durant els últims anys. El president socialista ha comparat la situació amb la d’altres executius europeus que governen en minoria o en coalició, però ha subratllat que el cas espanyol té una singularitat política: “Aquest és un govern de coalició progressista, uns dels pocs que existeix”. Segons Sánchez, aquest perfil explica la duresa de l’oposició de PP i Vox. “Per això la dreta i l’extrema dreta ens colpegen més fort”, ha afirmat.

Des de Brussel·les, Sánchez també s’ha pronunciat sobre la reforma migratòria aprovada aquesta setmana pel Parlament Europeu, que, si l’avala el Consell, permetrà externalitzar centres de deportació fora del territori comunitari. El president espanyol ha carregat contra una iniciativa que, segons ha remarcat, ha estat impulsada pel Partit Popular Europeu (PPE) amb el suport de l’extrema dreta. A parer seu, delegar la gestió migratòria a tercers països és una estratègia “ineficaç” que no resol el fenomen migratori i que, a més, suposa “malgastar els diners”. Sánchez ha advertit igualment de les conseqüències polítiques i simbòliques de la mesura i ha assegurat que comporta “un problema reputacional” per al projecte comunitari. “Traslladem un missatge dolent per a Europa”, ha lamentat.