Sánchez culpa Ayuso de la "tragèdia" del desnonament de la Maricarmen i demana suport al decret d'habitatge

En plena crisi de l'habitatge, el desnonament de la Maricarmen ha copat l'actualitat d'aquest dimecres. Una dona de 87 anys ha sigut desnonada per un fons voltor del seu pis de Madrid, malgrat haver pagat religiosament el lloguer durant setanta anys. Mentre 10.000 manifestants es concentraven davant del polèmic àtic que va comprar la Comunitat de Madrid per a Isabel Díaz Ayuso —ella defensa que era per col·locar-hi la seva oficina i no pas per anar-hi a viure—, Pedro Sánchez ha comparegut en roda de premsa des de Nova York. El president del govern espanyol ha demanat als grups parlamentaris del Congrés dels Diputats que convalidin el decret d'habitatge que el seu executiu s'ha compromès a presentar. L'objectiu, ha dit, és evitar "tragèdies socials" com aquesta. Però el socialista ha descarregat les responsabilitats en els altres, malgrat fer vuit anys que governa. Ha recordat que és competència de les autonomies aplicar la llei d'habitatge i que, per tant, la culpa és d'Ayuso

Ha insistit que la competència en matèria d'habitatge i de protecció de persones vulnerables recau en els ajuntaments i les comunitats autònomes, i ha carregat contra les administracions madrilenyes, en mans del PP, per haver "fet cas omís" a una "demanda social" que, segons ell, els corresponia resoldre. Sánchez ha aprofitat per criticar aquells "responsables polítics que amb diners públics es permeten el luxe de comprar-se àtics amb 200 metres de terrassa" mentre, ha dit, "no són capaços de moure un dit per persones que ho necessiten".

Sánchez ha assegurat que si el Congrés hagués convalidat el decret d'habitatge abans de l'estiu, "avui la Maricarmen no hauria sigut desnonada". Per això el president espanyol ha demanat "altura de mires i responsabilitat" als grups parlamentaris perquè aprovin la norma, que ha qualificat "d'imperiosament necessària". No ha avançat, però, si aquestes presses es traduiran en dur el text al pròxim Consell de Ministres, com sí que demana Sumar.

Plantada de Sánchez a Trump a l'ONU

Sánchez ha comparegut des de Nova York per valorar el seu viatge a la ciutat dels gratacels, amb motiu de la 81a Assemblea General de les Nacions Unides. Aquest dimarts, el president espanyol va plantar el seu homòleg nord-americà, Donald Trump, i no va assistir a un sopar de benvinguda organitzat pel magnat. Els periodistes li han preguntat per això i el socialista s'ha defensat dient que "no fa falta posar en una foto per treballar junts". El govern espanyol va argumentar que el president no hi assistiria per motius d'agenda; perquè, suposadament, la invitació al sopar hauria arribat massa tard. 

Manté la confiança en Zapatero

També ha estat preguntat en aquesta roda de premsa per José Luis Rodríguez Zapatero. L'expresident del govern espanyol ha assegurat en un escrit presentat al jutge de l'Audiència Nacional que les joies per les quals se l'investiga són un regal del rei de l'Aràbia Saudita del 2007. Sánchez ha afirmat que manté la "confiança" en el seu antecessor en el càrrec, i ha tornat a advocar per respectar la seva presumpció d'innocència.