La incongruència de qualsevol conflicte armat es fa latent abans, fins i tot, de començar. El joc de retrets entre Rússia, per una banda, i la Unió Europea i els Estats Units per l'altra, pel control d'Ucraïna no concorda amb l'ús dels materials armats que cadascú utilitza. Així doncs, els russos no podrien projectar amb els seus drons de forma exacta els objectius a disparar si no fos per uns productes d'alta tecnologia d'una empresa madrilenya. Es tracta de la UAV Navigation i facilita les tasques de vigilància i artilleria als drons que ha enviat el president rus Vladimir Putin, per sobrevolar Ucraïna i tenir-ho tot controlat. Els responsables de l'empresa asseguren que mai no van ser conscients que els seus productes acabarien en mans de l'exèrcit rus però damunt d'ells, també pesa una investigació de la mateixa Guàrdia Civil per la manca de transparència en les exportacions dels seus productes.

De fet, des de fa una dècada, apareixen en una de les publicacions de referència com una empresa que se salta les llicències especials per fer aquesta mena de transaccions seguint la normativa establerta. Per la seva banda, Eldiario.es explica que "els responsables de la companyia madrilenya han contestat que desconeixien que es requeria una llicència especial i exportaven de manera regular a països com Israel, Mèxic, EUA, Suïssa i Tailàndia, entre d'altres. L'empresa declarava els enviaments a Duanes tot i que no disposaven de la llicència necessària". Després de la investigació de la Guàrdia Civil, els dos responsables d'UAV Navigation van ser imputats per un delicte de contraban de material de defensa. La Fiscalia sol·licitava 350.000 euros de multa per a cadascun i dos anys de presó. L'Advocacia de l'Estat elevava la petició de multa fins a més de 970.000 euros. El jutjat penal de Madrid finalment va absoldre el 2015 els dos responsables imputats.

Europeus i americans, fonts proveïdores

L'informe Weapons of the war, detalla com s'han localitzat els dispositius espanyols anteriorment sobre el propi territori: "El 26 de setembre de 2018, es va documentar un Forpost UAV amb el número 923. La defensa d'Ucraïna va enderrocar l'UAV a prop de Pisky (Donetsk regió) el 18 de maig de 2015. El mesurador Hobbs de l'UAV (el comptador d'hores de vol del fuselatge) indica que l'UAV va volar durant un total de 723 hores davant les forces de defensa i seguretat d'Ucraïna. Ural Works of Civil Aviation va fabricar el Forpost, que és una còpia amb llicència de l'israelià Cercador IAI. D'altra banda, també es va documentar el GPS antena de l'UAV, que va ser produït als Estats Units. El fabricant, Antcom Corporation, ho va produir el març de 2013". De moment, les autoritats russes encara no han respost a una sol·licitud de rastreig de CAR que cercava més informació sobre aquest UAV. No només empreses espanyoles han facilitat material a Rússia, també n'hi ha com es detalla en aquest apartat de l'informe, dels Estats Units però també de França o Irlanda, per citar alguns països més que apareixen en aquest text. 

aparell informe

Motor d'un UAV Forpost amb el número 923 Documentat per CAR a Kíev el 26 de setembre de 2018

Putin lloa la tecnologia militar espanyola

"Hi ha dos factors que semblen facilitar l´exportació de components europeus per fabricar drones russos", assenyala l´informe sobre Ucraïna. “Un és la manca dacord entre els governs comunitaris i els representants de la indústria sobre els requisits d'exportació que han de tenir aquests materials. L'altre factor és la manca de claredat sobre l'ús final d'aquests materials quan s'incorporen en un producte militar en un país no pertanyent a la Unió Europea per exportar-los posteriorment”. El negoci és rodó. El model, anomenat Zastava, està valorat en uns dos milions d'euros i constituïa l'enèsima prova de la implicació russa en un conflicte que es va iniciar el febrer del 2014. Anys abans, el 2015, ja es va enderrocar un altre dron del mateix model a prop de Luhansk, també a l'est del país. I els russos, no neguen la seva satisfacció pel servei d'aquests aparells: "Els vehicles aeris no tripulats de Zastava, que fan el control aeri de l'avanç i l'alineació de les forces del Districte Militar Central, ens permetran avaluar els resultats de la verificació ràpida de la preparació pel combat. Els operadors fan volar drons a altures que oscil·len entre els 200 i els 500 metres. Això proporcionarà al comandament del districte i als oficials de l'Estat Major rus de les Forces Armades una imatge completa del que està passant", ha assegurat Yaroslav Roshchupkin, portaveu del cos militar rus.