El vicepresident i conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, ha tornat a exigir al govern espanyol que esclareixi si vol fer el traspàs del servei de Rodalies de manera "definitiva i integral" a la Generalitat. La demana arriba l'endemà que una avaria en el servei de telecomunicació deixés sense trens de Rodalies i Llarga Distància a la majoria del territori català durant tres hores. "Estem oberts a arribar a aquest acord, però és que tinc la sensació que no hi ha aquesta voluntat política i jo ja m'he cansat d'esperar", ha assegurat en una entrevista a l'ACN, Puigneró ha fixat una "data límit" per encarrilar el traspàs: el debat de política general que se celebrarà el 27 i el 30 de setembre. 

El novembre de 2021, després d'una reunió bilateral d'infraestructures, el vicepresident Puigneró va afirmar que s'havia obert el camí cap al traspàs de Rodalies. Gairebé un any després la negociació s'ha quedat congelada.  "No avança adequadament malgrat tota la feina que s'ha fet", ha lamentat i ha exigit a La Moncloa "passar a l'acció". Concretament, Puigneró ha apuntat al PSC, a qui demana que doni  suport de les propostes de resolucions que presentarà Junts per Catalunya al debat de política general en favor del traspàs, però sense veure massa voluntat. 

El conseller ha reconegut que es tracta  "d'un traspàs complex". Tot i això, ha remarcat que el principal impediment no és tècnic. "Si hi ha voluntat política, tot és possible", insisteix. Puigneró es mostra obert a optar per un "model consorciat entre administracions", tal com es va fer amb l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) i remarca que "no és un tema de color polític" sinó de "gestionar des de la proximitat el servei", tal com es fa amb el Metro o amb Ferrocarrils de la Generalitat.

Una mala gestió 

Puigneró ha remarcat: "Les polítiques del govern de l'Estat en matèria ferroviària de Rodalies a Catalunya són absolutament erràtiques des de fa molt temps". Tot plegat ha abocat a què el servei que dona Rodalies es caracteritza per la seva mala qualitat amb constants retards i incidències. El conseller ha insistit que encara que "no sigui fàcil pel Govern entomar un servei que avui genera problemes cada dia" aquesta és la via per millorar Rodalies.

A aquesta situació de mal servei gairebé cronificat se li sumen les promeses que no es compleixen. "Amb quaranta o cinquanta anys no s'ha fet ni una sola línia nova de ferrocarril de Rodalies Renfe a Catalunya ni una sola. És més, la situació de les infraestructures ferroviàries, exceptuant l'AVE, que sí que està molt ben mantingut, està per sota del desitjable", ha denunciat. "Ja n'hi ha prou. Els usuaris de Rodalies tenen un límit. I la Generalitat també", ha sentenciat.