El vicepresident del Govern, Jordi Puigneró, ha dit aquest dimecres que l'executiu reclamarà "explicacions pel dèficit en infraestructures que Catalunya pateix per part de l'Estat any rere any" a la subcomissió de la bilateral d'infraestructures. Un dels punts que estarà sobre la taula serà la Ronda del Vallès després que la ministra de Transports, Raquel Sánchez, anunciés que el govern espanyol finançarà les obres de la B-40 projectades pel Govern. Tal i com informa l’ACN, en una atenció a mitjans a la futura estació de Camp Nou de l'L9, Puigneró ha dit que espera que el govern espanyol entregui "detalls per escrit i compromisos en ferm" respecte la B-40 "abans de pronunciar-se sobre el projecte". "Volem garanties, estem cansats d'anuncis que acabin en res", ha dit.

El conseller de Polítiques Digitals i Territori ha assegurat que "és evident que aquest ramal és molt necessari pel Vallès" per descongestionar la C-58 i les autopistes AP7 i A2; ha advertit que la Generalitat revisarà que es donin "les garanties tant de traspàs com de recursos econòmics per dur-ho a terme". "No volem anuncis sinó compromisos ferms i per escrit d'aquestes voluntats expressades", ha reiterat. Puigneró ha afegit que a Catalunya hi falten moltes infraestructures –"la majoria de les quals són competència de l'Estat"– que ajudarien a descongestionar l'AP-7, després de setmanes de col·lapse. Una de les inversions més necessàries és a Rodalies que "és un desastre". "Si no millorem Rodalies, estem condemnant molta gent a utilitzar el cotxe", ha dit. "Hi ha un dèficit d'inversió estructural per part de l'Estat en infraestructures i això s'ha de resoldre. La resta seran pedaços", ha conclòs.

 

Puigneró ha fet aquestes declaracions una setmana després que ell mateix i la coordinadora del Corredor Mediterrani de la Comissió Europea, Iveta Radičová, estiressin Espanya de les orelles per la falta d’inversions de l’Estat en aquesta infraestructura bàsica per a Catalunya, el conjunt de l’Estat i la Unió Europea. Per exemple, de les 33 actuacions que l’Agenda Catalana del Corredor Mediterrani de l’any 2011 assenyalava que estiguessin executades el 2020, només dues s’han posat en servei de manera incompleta. “Quin problema hi ha perquè els tres ports més importants de l’Estat -Barcelona, Tarragona i València- no estiguin connectats entre ells amb l’alta velocitat?”, es va preguntar llavors Puigneró en un acte celebrat al Recinte Modernista de Sant Pau de Barcelona.

Per la seva part, Radičová va preguntar-se “quin problema hi ha” perquè l’Estat no inverteixi el que ha d’invertir en el corredor. Va assegurar que sovint observa que “la diferència de prioritats entre els governs nacionals i els governs regionals” és el que més obstaculitza que tirin endavant algunes infraestructures. És per això que va instar la Generalitat i La Moncloa a identificar quins són els problemes reals que impedeixen l’execució total del corredor mediterrani.