Carregant...

En el novè l'aniversari de la declaració d'independència al Parlament l'octubre del 2017, Carles Puigdemont esperona l'independentisme i demana unitat. L'expresident de la Generalitat a l'exili i líder de Junts insta el sobiranisme català a "aprofitar" la conjuntura política espanyola a les portes de les eleccions generals del 29 de novembre. Puigdemont ha asseverat aquest dimarts en una piulada que Espanya presenta una "divisió extrema" per la "confrontació entre blocs" d'esquerra i dreta, situació que avisa que "va en augment". Així, el president català durant l'1-O ha fet una crida a la unitat del moviment independentista i a estar "preparats" per a treure rèdit de les "crisis" que es presentin a l'Estat en aquest context.

Puigdemont ha recordat en la seva publicació a la xarxa social X que tal dia com avui, el 27 d'octubre de 2017, el Parlament va aprovar la declaració d'independència després del referèndum de l'1-O. "Una majoria parlamentària democràtica i legítima prenia una decisió legítima i democràtica, en compliment del resultat del referèndum de l’1 d’octubre", ha plantejat. Tot seguit, el dirigent juntaire ha admès que gairebé una dècada després d'aquells fets, l'independentisme està "fragmentat i afeblit". Tanmateix, ha assegurat que Espanya no està millor, "sinó pitjor" amb motiu de la "divisió extrema i d’una confrontació entre blocs que va en augment". 

Així les coses, Puigdemont ha valorat que "les querelles espanyoles no són les nostres i que només ens interessen si les podem utilitzar per al nostre objectiu". El líder de Junts ha afirmat que d'aquests nou anys s'han d'extreure diverses lliçons: en primer lloc, "la més important és que sense unitat política i social i sense control de les institucions, no hi ha cap camí possible a recórrer". En segon lloc, Puigdemont ha assenyalat que "fins i tot en els moments més difícils per al moviment, Espanya genera crisis que hauríem d’estar preparats per aprofitar".

Mas augura un altre procés tard o d'hora i admet que un govern PP i Vox "podria fer reviscolar" l'independentisme

Precisament ha parlat de l'actual situació política espanyol a les portes de les eleccions un altre expresident i veu destacada de l'òrbita convergent, Artur Mas. En una entrevista a Televisió Espanyola, el president Mas ha augurat aquest dimarts que tard o d'hora hi haurà un altre procés i, sobre això, ha advocat per "aprendre alguna cosa del que ha passat fins ara" per poder encarar-ho amb "un mínim de solvència".

Mas ha valorat que un possible govern de PP i Vox a l'Estat després del 29N "podria fer reviscolar" el moviment independentista, especialment si prengués mesures per "castigar" Catalunya en temes com la llengua o les infraestructures. En aquest sentit, ha recordat les condicions que Vox va posar al PP per governar al País Valencià o Aragó, que "anaven en contra del tema identitari i lingüístic" català. Tanmateix, ha rebutjat que aquest escenari a Madrid sigui desitjable per rellançar el moviment, perquè "tot això no és gratuït" i "mentrestant, pateixes".