Les constants incidències en el servei de Rodalies és un dels temes de debat socials i polítics candents a Catalunya, que sempre és allà, subjacent, i apareix recurrentment quan, com el cap de setmana passat, es donen episodis greus que afecten la mobilitat de milers de viatgers de manera disruptiva més enllà dels retards habituals que puguin patir en el seu dia a dia. El ministre de Transport i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, tanmateix, rebutja les crítiques que dibuixen el sistema ferroviari espanyol com un "caos", i afirma que la xarxa de Renfe és la segona més puntual d'Europa, només per darrere de la de Suïssa.

El ministre socialista assevera aquest dissabte en una entrevista per a EFE que la taxa de puntualitat de Renfe és en el dia d'avui la segona més alta d'Europa, tan sols després de la del sistema ferroviari suís i per davant d'Itàlia, Alemanya i França, països comparables a Espanya per mida i extensió de la infraestructura. Així, el titular de Transports sosté que un 80% dels trens arriben puntuals o amb un retard inferior a 15 minuts i, d'ells, el 60% arriba en la seva hora i un 20% amb menys de 15 minuts de retard. El 20% restant, que supera els 15 minuts, té un retard mitjà de 20 minuts, d'acord amb les dades del Ministeri.

Tanmateix, Puente admet que s'ha produït en els últims anys un increment del nombre d'incidències, un fenomen que atribueix a un conjunt de factors: el creixement de la xarxa i l'"increment enorme" de viatges i viatgers en ple procés de liberalització del servei —l'alta velocitat, per exemple, ha passat de 40 milions d'usuaris el 2024 a 50 milions aquest any—, així com la falta d'inversió de passades administracions. "Aquest any, per les xifres d'execució que teníem 1 de juny, arribarem als 5.000 milions d'execució, 9.000 milions en dos anys, més que tot el que es va invertir en l'etapa de govern del PP de Mariano Rajoy, en els set anys que va durar el seu govern", ha afirmat el ministre.

Així mateix, Puente ha ironitzat que "òbviament" és cert que la puntualitat ha empitjorat respecte a la dècada de 1990, quan hi va haver alguns anys amb taxes de puntualitat de més del 95%. Però en aquest sentit, ha lamentat que els "nostàlgics" oblidin, diu, que en aquella dècada hi havia sis trens per sentit cada dia en l'alta velocitat entre Madrid i Sevilla, que "utilitzaven uns quants privilegiats perquè a més era caríssima". Avui, en el punt de Torrejón de Velasco (Madrid) de la línia Madrid-Sevilla, ha subratllat, passen al dia 289 trens, la qual cosa dificulta la gestió d'incidències i reparacions.

Arribaran trens nous a Catalunya

El titular de la cartera de Transports del govern de Pedro Sánchez assenyala que Renfe ha realitzat en aquesta etapa la compra de trens més gran de la història de la companyia, 500 trens d'inversió de 5.000 milions d'euros. Per això, Puente ha argumentat que "potser per certa sobreinversió" s'estan fent "moltes obres que generen moltes molèsties", però el considera necessari per anar tancant el desfasament "que vam tenir durant un temps". Així, el ministre ha assenyalat que en el primer trimestre, o segon "a tot tardar", s'incorporaran entorn de dos trens nous per setmana en Rodalies de Catalunya i en els de Madrid.

Un final d'agost accidentat a Rodalies

Aquest agost s'han produït de nou un seguit d'incidències en el servei de Rodalies que han revifat el debat sobre la gestió i l'estat de la infraestructura ferroviària: a l'R2Sud, l'R4, l'RG1, l'R17 o l'R3, en alguns casos motivades per obres en la infraestructura i altres per avaries o fins i tot per l'incendi d'un comboi. Una vegada més, la situació ha fet reaccionar el Govern de la Generalitat de Salvador Illa, que s'ha reunit a Consell Executiu aquesta setmana per primera vegada després de la tornada de les vacances. La portaveu del Govern i consellera de Territori, Sílvia Paneque, ha afirmat entendre el "nivell de cansament dels usuaris" i ha reprès la interlocució directa amb els responsables de Renfe i Adif que va iniciar el curs passat amb motiu d'uns mesos d'intens caos ferroviari. A més, ha avançat que el president Illa es reunirà directament amb els màxims representants de les companyies ferroviàries.

 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!