És habitual la comparació entre Rodalies i els Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) per denunciar el mal funcionament d’una xarxa de trens gestionada des de Madrid i l'èxit d'una dirigida des de Barcelona. Per al ministre de Transports, Óscar Puente, aquesta comparació és “tramposa” perquè la xarxa de Rodalies és “la més extensa i antiga de l’Estat” mentre que la d’FGC és, al seu costat, “una de joguina; com una xarxa de metro”. “No arriba ni al 10% de l’altra i està aïllada de la resta de transports; mentre que l’altra es creua amb mercaderies i amb trens de llarga distància”, ha reivindicat aquest dimecres en una compareixença al Ple del Congrés dels Diputats.
“No l'hi accepto”, li ha replicat el diputat de Junts per Catalunya Isidre Gavín en un debat marcat, de totes maneres, per un to d’alta cordialitat entre els parlamentaris; també en la discussió entre el ministre i José Vicente Marí, el diputat del PP encarregat de defensar la posició del grup parlamentari d’Alberto Núñez Feijóo. El parlamentari independentista ha acusat el ministre de no estar ben informat, perquè FGE és un servei “suburbà i interurbà” que conviu amb “serveis de mercaderies i regionals de mitjana distància”. “Fa molts anys que funciona, rep 100 milions de persones l’any i té una xarxa de 320 quilòmetres de via”, ha reivindicat Gavín. Abans, el diputat havia tret pit que FGE comptabilitza un cas de retard a partir del tercer minut, mentre que Rodalies abans ho comptabilitzava a partir del cinquè i ara ja ho fa a partir del quinzè.
Rodalies ha centrat part de les intervencions del diputat de Junts i també d’Inés Granollers d’Esquerra Republicana. Puente ha comparegut al Ple a petició del PP per informar sobre les incidències a la xarxa ferroviària i als aeroports aquest estiu. Ho ha fet gairebé una setmana després que també ho fes a la Comissió de Transports del Congrés. Allà va admetre que la xarxa ferroviària convencional catalana és la més deteriorada i que ha rebut pitjor tracte. I també va advertir els usuaris de Rodalies que l’arribada de nous trens empitjorarà encara més el servei.
Granollers ha reconegut en més d’una ocasió a Puente que sigui el primer ministre que admet la desinversió crònica que ha patit Catalunya; i ha recordat un estudi de la Universitat Rovira i Virgili que conclou que "l'acumulació de retards, de falta d'informació i la incertesa no és un problema només d'infraestructures, sinó un atac a la salut de la ciutadania".
La supressió del servei AVLO
La republicana també ha lamentat l’eliminació del servei de baix cost d’AVLO entre Catalunya i Madrid. Ha assegurat que això es traduirà en un increment de preus dels bitllets, a més de la reducció de l'oferta. En la mateixa línia, Gavín ha qualificat la supressió d'aquest servei com un "fracàs espectacular" i ha lamentat la reducció de l'oferta per als ciutadans de Lleida o fins i tot la desaparició del servei per als usuaris de Girona i Figueres, on el tren de baix cost ja no hi arriba. El ministre Puente ha respost que aquest servei tornarà. I ha remarcat que s'ha hagut de suspendre per la manca de trens, després que es detectessin deficiències en el nou model S-106 de Talgo. "Estem buscant una solució d'urgència per recuperar aquest servei", ha garantit.