Després de 17 anys des de que es va aprovar la construcció del túnel de Vallirana el 2003, el govern en funcions de Pedro Sánchez va venir a inaugurar l'obra el passat 5 de novembre del 2019, coincidint amb les darreres eleccions i en plena campanya política. El Ministeri de Foment ha estat el responsable de la construcció interrompuda per manca de pressupost i que, en més d'una ocasió, ha passat de mans entre governs de PP i PSOE successius.

Després del desastre que s'ha pogut veure aquesta setmana a l'interior del túnel coincidint amb les tempestes del Gloria, el senador de Junts per Catalunya Josep Lluís Cleries ha titllat de "vergonya" l'estat amb què es van trobar els seus usuaris el seu interior: amb un carril tallat i grans tolls d'aigua. Cleries lamenta amb ironia: "Sort que som supermoderns".

En plena campanya electoral el gobierno del PSOE va obrir la Variant de #Vallirana Després d’anys de retard, ara ja té un carril tallat per grans tolls d’aigua per filtracions en un tunel! Vergonya! Sort que eren supermoderns! @JuntsXCat https://t.co/pjX1qcdZco

No és la primera vegada que Cleries posa l'ull amb la construcció d'aquesta variant de l'N-340. Coincidint amb la seva inauguració, el senador ja ho va denunciar al costat de la diputada al Congrés de JXCat, Míriam Nogueras: "La variant de Vallirana està acabada des d'abans de l'estiu. És una autèntica vergonya que utilitzin els diners de tots els catalans per fer campanya electoral pel PSOE".

Més enllà de la data, aquesta obra, responsabilitat del govern espanyol, es presentava com una de les més pioneres i modernes d'Europa i la realitat ha estat totalment contrària en la seva primera prova de foc. Una construcció que ha costat pràcticament 200 milions d'euros i va ser atorgada a l'empresa Fomento de Construcciones y Contratas (FCC). En la seva carta de presentació que encara es pot llegir des del web de Foment, afegeix que aspirava als premis NCE Tunnelling, uns guardons de gran prestigi organitzats per la revista New Civil Engineer. Però que no va guanyar.

Encara resta conèixer les explicacions oficials de les mancances d'aquest túnel que porta en funcionament poc més de dos mesos. Durant la seva construcció, es va destacar la seva enorme complexitat. La via passa entre velles mines i el sòl és inestable. Les connexions elèctriques van ser tot un repte en un terreny on fins i tot també passa un curs d'aigua potable. Una sèrie de condicionats que ja coneixien abans de començar l'obra.