Carregant...

La decisió del jutge Juan Carlos Peinado de retirar el passaport a Begoña Gómez i justificar-ho, entre altres motius, amb la possibilitat que els seus escoltes policials poguessin ajudar-la a fugir ha obert una nova tempesta política. Mentre el Consell General del Poder Judicial (CGPJ) estudia si obre un expedient disciplinari al magistrat i tant la defensa de la dona del president Pedro Sánchez i el Ministeri de l'Interior ha presentat una queixa formal, el Partit Popular ha optat per una posició intermèdia: evitar qualsevol crítica directa al jutge, però defensar de manera contundent les Forces i Cossos de Seguretat de l'Estat. La vicesecretària de Regeneració Institucional del PP, Cuca Gamarra, ha assegurat aquest diumenge des de Logronyo que el seu partit manté un "absolut respecte i suport als jutges i al Poder Judicial", però també un "absolut suport i confiança en els cossos i forces de seguretat de l'Estat". Gamarra ha intentat separar els dos debats que s'han obert arran de la interlocutòria de Peinado. D'una banda, ha recordat que el CGPJ està analitzant les afirmacions del magistrat i ha defensat que sigui aquest organisme qui decideixi si hi ha motius per actuar. "Hi ha un camí que està obert i que nosaltres respectem absolutament", ha afirmat en referència a la intervenció del màxim òrgan de govern dels jutges. Però, de l'altra, ha volgut enviar un missatge clar de suport als agents policials després de les paraules del magistrat. "Volem traslladar de manera contundent la nostra absoluta confiança i el nostre absolut suport als cossos i forces de seguretat de l'Estat", ha remarcat.

"És lògic" que la policia estigui molesta

La dirigent popular considera comprensible el malestar expressat per diverses associacions policials després que Peinado apuntés que els escoltes de Begoña Gómez podrien arribar a facilitar una eventual fugida. "És lògic" que estiguin enfadats, ha afirmat Gamarra, perquè representen "els homes i dones que treballen diàriament en la protecció dels espanyols" i que, segons ha destacat, demostren cada dia la seva "professionalitat" i "imparcialitat".

La polèmica és especialment sensible perquè el jutge no només va al·ludir als agents encarregats directament de la protecció de l'esposa del president del govern espanyol, sinó que també va plantejar la possibilitat que actuessin seguint instruccions dels seus superiors jeràrquics. Aquest és precisament l'argument que ha portat el ministre de l'Interior, Fernando Grande-Marlaska, a presentar una queixa formal davant del CGPJ, en considerar que es tracta d'un "greu qüestionament" de les forces de seguretat.

El PP aprofita per carregar contra el govern

Tot i evitar una confrontació directa amb el jutge, Gamarra ha aprofitat la polèmica per dirigir les crítiques cap a l'Executiu de Pedro Sánchez. Segons la dirigent popular, els cossos policials estan demostrant el seu compromís amb l'estat de dret i han estat "claus" per exercir la seva tasca "des de la independència i la neutralitat", fins i tot, segons ha dit, resistint els atacs provinents del mateix govern. "També estan sotmesos a pressions que són investigades pels tribunals, pressions que provenen del mateix govern i de l'entorn directe del president del govern", ha assegurat. Aquesta línia argumental connecta amb l'estratègia política que el PP manté des de fa mesos, basada a denunciar una suposada instrumentalització de les institucions per part de l'Executiu i a reivindicar la independència dels jutges, fiscals i forces policials.

La batalla política continua

Més enllà de la polèmica sobre els escoltes, Gamarra també ha posat l'accent en les conseqüències polítiques de l'obertura de judici oral contra Begoña Gómez. La dirigent popular ha recordat que el jutge atribueix quatre presumptes delictes a l'esposa del president i ha insistit que, independentment del desenllaç judicial, existeix una responsabilitat política que afecta directament Pedro Sánchez. "Veurem si aquest procediment acaba o no en condemna, això correspon a l'àmbit penal", ha afirmat. Però ha afegit que "el que queda clar és que hi ha una responsabilitat política" perquè, segons el PP, "la Moncloa s'ha convertit en un centre de tràfic d'influències, presumptament".

"Sánchez té l'obligació de sotmetre's a una qüestió de confiança"

La vicesecretària de Regeneració Institucional del Partit Popular també ha considerat  que Pedro Sánchez, "té l'obligació de sotmetre's a una qüestió de confiança" si aquesta setmana perd la votació sobre aquesta qüestió al Congrés. Segons Gamarra, "aquesta setmana el senyor Sánchez compareixerà al Congrés dels Diputats, un Congrés que ja hauria d'estar dissolt vista la incapacitat, la paràlisi i la corrupció que l'envolta". La dirigent popular ha afegit que "a més, aquesta setmana hi haurà una altra votació important". "Acabem una setmana en què el sanchisme, en aquest cas de la mà de la presidenta del Congrés, ha impedit que votéssim una iniciativa per demanar eleccions. Una iniciativa per veure quants diputats reclamen eleccions i consideren esgotada aquesta legislatura. Armengol ho ha impedit", ha resumit. Una decisió que Gamarra ha aprofitat per qualificar de "curiosa", ja que, segons ha recordat, "és la mateixa iniciativa que l'any 1995 un altre president del Congrés dels Diputats, Félix Pons, sí que va permetre que es votés, mentre que aquesta vegada s'ha impedit".