A les portes d’unes eleccions autonòmiques (que se celebraran el 17 de maig), i enmig del procés de regularització de migrants i els pactes del Partit Popular i Vox, un ajuntament governat pel PP ha protagonitzat una polèmica per unes imatges manipulades amb intel·ligència artificial difoses oficialment que han generat sospites d’intencionalitat racista. L’origen és una operació policial contra una onada de robatoris a la localitat malaguenya de Benalmádena, en què la matinada del 20 d’abril passat els cossos de seguretat van detenir dos joves com a presumptes responsables de robar en habitatges i comerços del municipi. Després de l’operació, el gabinet de comunicació municipal, depenent del controvertit i polèmic alcalde del PP, Juan Antonio Lara, va enviar als mitjans una nota de premsa acompanyada d’imatges. Una de les fotografies, en la qual es veuen els detinguts emmanillats al costat dels policies locals i caminat per un carrer on apareix una pintada en àrab i el rètol de la Tetería Marrakech, ha desfermat la polèmica. L’escena, recreant un context àrab que no es correspon amb la realitat, juntament amb alguns detalls de l’aspecte físic dels falsos detinguts, va contribuir a generar una percepció generalitzada que els presumptes autors dels robatoris eren estrangers, en concret migrants marroquins o àrabs. Però la realitat ha desmentit el que es volia donar a entendre: els arrestats, juntament amb un tercer implicat, són ciutadans espanyols, concretament malaguenys, alguns dels quals residents a la mateixa Benalmádena i un poble veí de la província.

La imatge ha generat molta controvèrsia quan els veïns del municipi i els usuaris de les xarxes socials van començar a denunciar que la imatge havia estat manipulada intencionadament. L’establiment que apareix a la fotografia no existeix des de fa anys i la façana actual és completament blanca i no hi apareixen inscripcions en àrab, com es pot veure en la fotografia distribuïda per l’ajuntament. El consistori va haver de reconèixer que la imatge havia estat creada o modificada a través de la intel·ligència artificial, cosa que ha desfermat les crítiques pel que molts consideren una manipulació intencionada amb interessos polítics. L’ajuntament ha retirat les imatges i les ha substituïdes per noves versions sense els elements afegits i va contactar amb els mitjans perquè retiressin les fotografies que va distribuir en un principi, tot i que ja era massa tard, ja que havien estat publicades i han corregut com a la pólvora a través de les xarxes socials. L’explicació donada —”la fotografia està feta amb IA perquè no havíem de publicar la imatge dels detinguts”— no ha aconseguit apaivagar les crítiques.

Des de l’oposició, el portaveu del PSOE al municipi, Víctor Navas, va denunciar la gravetat dels fets, va acusar l’equip de govern d’haver difós una imatge amb “clara intencionalitat racista” i va advertir que aquesta mena d’actuacions poden afectar la convivència. En una publicació a les xarxes socials, Navas felicita la policia per la detenció dels presumptes autors dels últims robatoris a Benalmádena, però denuncia “el que considero un delicte d’odi contra una altra comunitat de residents a la nostra ciutat”. El portaveu socialista explica que “la foto que el gabinet de l’alcalde Lara ha enviat als mitjans de comunicació per il·lustrar la notícia està generada per IA” i que els detinguts “no són estrangers”. Una imatge que, segons Navas, “és tendenciosa i esbiaixada, ja que envia subtilment el missatge cap a aquells que comparteixen les mateixes característiques, cosa que genera un sentiment col·lectiu de por, inseguretat i intolerància, que resulta inacceptable en el si d’una societat democràtica. L’alcalde Lara i el nostre ajuntament han de vetllar per la convivència, i no per l’enfrontament entre comunitats. És inacceptable”, conclou.