Podemos va néixer fa 10 anys al Teatre del Barri de Madrid. Un jove Pablo Iglesias encapçalava una formació que trencaria els esquemes i el tradicional bipartidisme entre el PP i el PSOE. La primera representació que van obtenir, per sorpresa, va ser en les eleccions europees del 2014, quan van obtenir 5 diputats que, juntament amb Izquierda Unida, en sumarien 11. Tot plegat com a resultat del malestar d'uns ciutadans farts de retallades, de polítiques d'austeritat, després d'anys de governs de PSOE, amb Zapatero, i de PP de Rajoy. Això va desembocar en les mobilitzacions del 15-M, el moviment dels indignats, que va acabar institucionalitzant-se en Podemos, mentre el PSOE es dessagnava. De fet, els morats (71) van estar només a 14 diputats de fer el sorpasso al PSOE (85), en les eleccions generals del 2016, que acabarien amb la investidura de Rajoy, la revolta dels barons socialistes contra Pedro Sánchez per la seva negativa a investir Rajoy i amb el final consumat del bipartidisme espanyol.

Reivindiquen que van trencar el bipartidisme i denuncien lawfare

Ara, aquell partit que va trencar dinàmiques històriques, afronta els pròxims mesos complicats. Les eleccions europees del pròxim juny seran clau per al futur d'un partit que només té 5 diputats al Congrés i s'ha quedat només amb 17 diputats a les Comunitats Autònomes. Ho admeten els seus dirigents, com la secretària general, Ione Belarra, o l'exministra Irene Montero. "No han sigut mesos fàcils", admeten, després de la seva ruptura amb Sumar i Yolanda Díaz. 

Tot i això, reivindiquen la seva vigència i subratllen que són "els que no miren cap a un altre costat". A més, treuen pit de la seva obra al govern espanyol entre el 2019 i el 2023, com ara la llei trans, la d'habitatge, la llei Rhodes, la reforma de l'avortament, el topall del gas, l'augment de l'SMI o les rebaixes del transport públic. De fet, també recorden la persecució política contra el partit d'Iglesias des de la seva creació a causa de la seva denúncia a la "corrupció política". "Podemos ha patit innumerables atacs des del poder mediàtic i judicial", asseguren en un comunicat, en el qual denuncien lawfare. 

Podemos intenta ser clau per al govern espanyol

Ara, la situació per a Podemos dista molt d'aquest moment àlgid de 2015 i 2016 i, amb cinc diputats en el Grup Mixt fia la seva estratègia a convertir-se en un actor clau durant la legislatura en el Congrés, una vegada que ha deixat de ser força de govern.

En el seu nou full de ruta polític, els morats van proclamar la seva plena autonomia política, deixant clar que els seus vots no es regalen i es negocien en el Congrés, i la direcció del partit va proclamar que ja no estaven subjectes a la disciplina del govern espanyol, sobretot després que Yolanda Díaz no accedís a facilitar-los un ministeri. D'aquesta manera, el seu pla és exercir una posició similar a la d'ERC, Bildu o BNG per a influir des dels seus escons en un Executiu amb minoria parlamentària.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!