La història del corredor mediterrani és d'aquelles que sembla que no acabarà mai. Malgrat que el consens a Catalunya sobre la necessitat d'aquesta infraestructura és pràcticament unànime, l'Estat l'ha anat posposant durant més d'una dècada, un fet àmpliament criticat pels governs de la Generalitat. Avui el tema ha aterrat una vegada més al Parlament de Catalunya mitjançant una moció presentada per Junts que insta al Govern espanyol a elaborar una programació "real i definitiva" dels treballs en curs del corredor del Mediterrani "per tal que la finalització de tot el corredor mediterrani sigui abans del 2030, data límit fixada per la Unió Europea". Aquesta part de la moció ha estat aprovada amb el suport de Junts, ERC, PSC, comuns, Cs i PP, mentre que la CUP s'ha abstingut i Vox ha votat en contra.

El diputat de Junts Ramon Tremosa ha estat qui ha defensat la moció que s'ha aprovat en la seva totalitat, amb alguns punts que han rebut el suport de tot l'hemicicle. En la seva intervenció, Tremosa ha volgut reconèixer que l'actual govern espanyol està invertint en el corredor, però que cal materialitzar el consens amb un calendari clar, i ha remarcat la necessitat de solucionar com es comptabilitzarà el transport de mercaderies i el de passatgers.

Altres punts de la moció que s'han aprovat insten el govern espanyol a accelerar les obres per fer arribar el corredor mediterrani i l'ample europeu a les grans empreses catalanes, "per tal que aquestes puguin aconseguir un guany de competitivitat tot reduint els seus costos de transport, facilitant així la seva competitivitat i la seva internacionalització". També s'ha aprovat instar el Govern espanyol a accelerar la connexió ferroviària dels ports de Barcelona i de Tarragona amb el corredor mediterrani, en un punt que ha rebut els vots a favor de tot l'hemicicle.

Així mateix l'hemicicle ha demanat garantir que el corredor mediterrani disposi, entre València i França, d'un mínim de dues vies destinades a passatgers i dues vies al trànsit de mercaderies. Aquesta part de la moció ha estat alterada per una esmena del PSC, que ha demanat canviar Catalunya Nord per França, una petició que Junts ha acceptat. També els socialistes han afegit a aquest punt cercar el consens per minimitzar l'impacte ambiental i el seu encaix territorial.

Finalment també s'ha aprovat un punt on el Parlament insta la Generalitat a convocar i reiniciar els treballs de la Mesa Catalana del corredor del Mediterrani, per tal de vetllar el desenvolupament i l'execució dels treballs per part del Govern de l'Estat, i que aquests treballs es comparteixin en el marc de la Taula del Corredor del Mediterrani amb les diferents administracions i els diferents agents socials que en formen part.

PSC i comuns es reivindiquen

Més enllà de l'aprovació total de la proposta, a l'hora del debat el diputat d'ERC Ferran Estruch ha recordat com és una proposta que porta molts d'anys en marxa: "El corredor mediterrani fa 33 anys que està planificat i 25 que s'està executant. Han passat nou ministres del PSOE i PP, i sis governs, i estem casi al mateix lloc on estàvem". Aquesta qüestió l'ha dit Estruch després que el diputat del PSC Jordi Terrades hagi defensat la feina de Pedro Sánchez per avançar en el corredor mediterrani. També des dels comuns Marc Parés ha reivindicat les inversions del govern espanyol en infraestructures a Catalunya.

Des de la CUP, que s'han abstingut en part de la proposta, la diputada Montse Vinyets ha explicat que estan a favor de la proposta del corredor mediterrani, però ha criticat que la moció posi l'accent en les empreses i no en les persones, i ha reclamat que hi hagi consens per tal de garantir que no es destruirà el territori.

Andrés Bello (Vox) ha enlletgit a Junts que només parlin del Corredor Mediterrani entre Catalunya i València quan arriba fins a Algesires, i considera que constituir una Mesa Catalana sobre aquesta infraestructura "només servirà per a col·locar a uns altres dels seus en aquest nou quiosquet nacionalista". Des de la bancada de Cs, Joan García ha lamentat que ara tots els partits es pugin al "carro" del corredor mediterrani quan creu que s'ha retardat aquesta infraestructura per una falta de voluntat del Govern durant molts anys i perquè, al seu judici, els partits nacionalistes catalans tampoc l'han prioritzat quan han pogut influir en els Pressupostos Generals de l'Estat. A més, Eva Parera (PP) ha celebrat que l'independentisme parli d'un projecte per a "connectar" Catalunya amb la resta d'Espanya i ha reclamat al Govern donar suport a aquesta infraestructura no sols discursivament, sinó també amb accions.