Òmnium Cultural s'ha reunit aquest divendres amb la comissionada d'Ús Social del Català de l'Ajuntament de Barcelona, Marta Salicrú, i li ha exigit el compromís del consistori per posar fi a les "discriminacions lingüístiques" i preservar els drets. L'entitat ha mostrat la seva preocupació davant les "freqüents situacions de discriminació lingüística" que assegura que s'han denunciat públicament a Barcelona en els darrers mesos. Òmnium ha demanat que siguin les institucions públiques, amb els mecanismes de què disposen, les que es responsabilitzin d'assegurar el compliment de les normatives vigents entorn de la llengua catalana a la ciutat. Entre aquestes mesures, ha assenyalat que s'hauria de comunicar als comerços els seus drets i deures en l'àmbit lingüístic i s'han de retre comptes sobre com l'administració repara les denúncies a través d'un procediment transparent tant per al ciutadà com per als comerços.
L'entitat també ha mostrat la seva preocupació pel nivell d'ús del català a la ciutat i ha demanat mesures urgents per revertir la tendència al descens. Entre d'altres, vol que no hi hagi llistes d'espera als cursos per aprendre català quan acabi el mandat i multiplicar els espais de socialització dels joves en català. Des d'Òmnium s'han compromès a seguir exercint pressió a les institucions, però també a actuar per enfortir el català a cada districte de la ciutat, especialment entre els joves i els nous parlants.
La defensa de l'ús del català
La petició d'Òmnium arriba després de la polèmica amb una gelateria de Gràcia, que va ser assenyalada per un cas de catalanofòbia. Guillem Roma, conseller d'ERC al districte de Gràcia, va explicar en el seu compte de X que la seva parella havia estat discriminada per adreçar-se en català "a un treballador de la gelateria Helados Dellaostia". Segons relatava, el treballador "l'ha increpada amb ganes de provocar" i li ha dit que era "una maleducada" per parlar en català quan "érem al Reino de España".
Arran d'aquesta denúncia pública, diverses entitats i partits van reclamar a l'administració que actuï davant dels casos de discriminació lingüística al comerç. Des de Plataforma per la Llengua, el president Òscar Escuder, va reclamar l'administració actuar. "Els ciutadans han de ser més actius i fer servir la llengua, però no els podem obligar. A les administracions sí que els hem d'exigir que facin complir la llei", en declaracions a Catalunya Ràdio. En el cas de la gelateria, assenyalava que "les administracions hi tenen una responsabilitat". Plataforma per la Llengua va fer a l'abril una campanya de recollida de situacions com aquesta al comerç i en 15 dies va recollir més de 450 casos.
Per la seva banda, la CUP també va denunciar la "inacció" del Govern davant de les discriminacions lingüístiques, després de casos polèmics com el de la gelateria de Gràcia. Fa uns dies, la diputada Pilar Castillejo va criticar que la portaveu del Govern, Sílvia Paneque, afirmés que "no comparteix actuacions de força", en referència al boicot a la gelateria. "Ara mateix és la gent organitzada qui està garantint els nostres drets lingüístics, i no una administració que mira cap a una altra banda", va denunciar.