La vuitena llei educativa en democràcia, la coneguda com a llei Celaá, substitueix la polèmica llei Wert, que tant rebuig va aixecar en la comunitat educativa. Entre els principals canvis que incorpora hi ha l'obligatorietat de l'assignatura de religió, elimina definitivament les revàlides i recupera la prova d'accés a la univesidad.

El projecte de Llei Orgànica de Modificació de la Llei Orgànica d'Educació (Lomloe) també recull canvis a l'escola concertada. Per obtenir i mantenir unitats concertades es prioritzarà els que apliquin el principi de coeducació i no separin l'alumnat per gènere o orientació sexual.

El text demanda les comunitats autònomes que garanteixin el dret dels alumnes a rebre ensenyaments en castellà, llengua oficial de l'Estat, i en les altres llengües cooficials als seus respectius territoris.  Quant al contingut curricular, fixa que un 55 % sigui competència de l'Estat en les comunitats amb dues llengües oficials i un 65 % en les quals només tinguin una llengua oficial.

Una vegada aprovada avui dimarts pel consell de ministres, ha de passar pel Congrés dels Diputats i el Senat.

Aquestes són les principals novetats de la llei:

Educació infantil

  • El primer cicle de 0 a 3 anys tindrà caràcter educatiu amb requisits mínims i una proposta pedagògica.
  • Aquesta etapa estarà orientada a compensar els efectes de les desigualtats d'origen cultural, social i econòmic en l'aprenentatge infantil.
  • Impuls a la detecció precoç i atenció primerenca de dificultats.

Educació primària

  • S'elimina l'obligació de cursar una matèria alternativa a la Religió i la seva qualificació no es tindrà en compte en la nota mitjana d'accés a la universitat o per a beques.
  • Introdueix una matèria obligatòria d'Educació en valors cívics i ètics per a tots els estudiants de Primària i ESO.
  • Autonomia dels centres per flexibilitzar les àrees, metodologies, espais i temps.
  • Inclusió educativa, atenció personalitzada i prevenció de les dificultats d'aprenentatge.
  • Mesures preventives i limitadores per reduir la repetició de curs.

Educació secundària (ESO)

  • Assignatura de Religió, igual com a la primària, és d'oferta obligatòria però voluntària i sense assignatura mirall.
  • S'eliminen els itineraris, la jerarquia entre matèries i les revàlides.
  • Autonomia dels centres per agrupar matèries per àmbits interdisciplinaris.
  • Educació en Valors cívics i ètics.
  • Es limita la repetició, que passa a ser un recurs excepcional.
  • Reforç de l'orientació amb caràcter de gènere.

selectivitat 2019 Lleida ACN

Batxillerat

  • Les administracions educatives regularan les condicions per a un Batxillerat progressiu en tres cursos.
  • Excepcionalment es pot obtenir el títol de Batxillerat per compensació en cas de superar totes les matèries tret d'una.
  • S'eliminen les revàlides i es recupera l'anterior Prova d'Accés a la Universitat (PAU).
  • Es garantirà una oferta de matèries mínima i comuna en tots els centres.
  • Avaluació contínua i diferenciada segons les matèries i necessitats de suport educatiu dels alumnes.
  • Es facilita l'accés a Batxillerat de l'alumnat dels ensenyaments de règim especial.

Formació professional

  • Més flexibilitat en l'accés a l'FP: s'eliminen requisits d'edat i es permet l'accés des d'ensenyament de règim especial.
  • Facilitar cursar FP de forma compatible amb l'activitat laboral.
  • Programes de "segona oportunitat" de caràcter professional per als qui abandonin la ESO sense títol.
  • Reforç de l'orientació professional introduint la perspectiva de gènere.
  • Impuls a l'acreditació de l'experiència laboral i a proves d'accés amb format més flexible i freqüent.
  • Creació d'una xarxa de centres per a la transferència d'innovació i experiències d'èxit a FP.