Renfe està revisant ara els contractes de trens per al País Basc, Galícia, i Castella i Lleó per confirmar que passen pels túnels d'aquestes comunitats, segons informa El Confidencial Digital. El motiu de la revisió és que l'encàrrec d'aquests vehicles a Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) es va fer al mateix temps que els dels trens d'Astúries i Cantàbria, que van resultar un fiasco i no es van poder fabricar perquè eren massa amples. Tots aquests combois són del denominat d'Ample Mètric, l'antiga FEVE, i es tracta d'unitats que haurien d'entrar en funcionament el 2024 a la cornisa cantàbrica.
Segons el diari, el ministeri de Transports, dirigit per Raquel Sánchez, ha ordenat a la direcció de Renfe revisar amb urgència els contractes per confirmar que els vehicles en el futur podran circular sense problemes pels túnels d'Euskadi, Galícia i Castella i Lleó, per evitar un altre escàndol polític. En total es tracta de 280 nous trens de rodalia, que tindran una capacitat de 900 places cadascun, que vol dir un 20% més que els vehicles actuals Civia de Renfe.
Afegeix que Renfe ha donat instruccions per dissenyar la secció dels nous vehicles a partir de les mesures dels models que actualment ja circulen per aquestes vies. Busca amb això que no hi hagi possibilitat d'error, i que es redueixi la demora que ja hi ha en la fabricació dels nous combois d'Astúries i Cantàbria. Els primers trens per a aquestes dues autonomies no arribaran fins al 2026, amb 2 anys d'endarreriment a causa del fiasco. Segons El Confidencial Digital, aquest endarreriment provocarà un increment dels costos del 30%.
Arran de la polèmica dels trens mal projectats, dilluns passat van dimitir el president de Renfe, Isaías Táboas, i la secretària d'Estat del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana i anterior presidenta d'Adif, Isabel Pardo de Vera. D'aquesta manera, Táboas va posar punt final a cinc anys de mandat al capdavant de Renfe. Anys abans de començar a dirigir l'empresa, va ser director del gabinet d'Indústria, Turisme i Comerç, quan José Montilla n'era ministre. Quan el socialista fou president de la Generalitat amb el tripartit, Táboas va passar a ser el secretari de la Presidència. Més tard, l'any 2010, va passar a ser secretari d'estat de Transports del Ministeri de Foment.
El govern de Pedro Sánchez va reconèixer al gener que una trentena de nous trens destinats a la xarxa de Rodalies de Cantàbria i Astúries no passaven pels túnels, perquè ningú no va calcular que eren massa grans. El mateix Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana va admetre quin era el "problema": haver triat uns trens massa grans per uns túnels que van ser construïts al segle XIX. El govern espanyol va assegurar llavors que Renfe ja treballava amb el fabricant dels combois per disposar "al més aviat millor" de nous trens. Ara bé, des del primer moment ja es va saber que aquesta negligència provocaria un endarreriment d'uns 3 anys.
El PSOE impedeix al Senat valorar el sobrecost
Mentrestant, la majoria que conforma el PSOE al Senat amb alguns partits regionalistes ha rebutjat aquest dimecres una iniciativa del PP que, entre altres coses, demanava determinar l'increment del cost del contracte de la construcció dels trens que no entren pels túnels a Astúries i Cantàbria. Aquesta moció, que ha estat sotmesa a votació al ple del Senat, ha tingut el suport del PP, Vox i UPN, i les abstencions d'ERC, Junts, PNB, Bildu i altres formacions del Grup d'Esquerra Confederal, davant del rebuig dels socialistes, el Partit Aragonès Regionalista i el Partit Regionalista de Cantàbria.
A la fotografia principal, la ministra de Transports, Raquel Sánchez EFE