El Govern ha aprovat el nou Pla de Seguretat Viària (PSV) 2021-2023, un instrument tècnic triennal que té com a objectiu ordenar el conjunt de mesures, recursos i accions necessàries per aconseguir reduir la sinistralitat en línia amb els objectius marcats per la Unió Europea. L’objectiu actual per al decenni 2020-2030 és la reducció del 50% de víctimes mortals. El nou PSV 2021-2023 és, fonamentalment, la concreció en accions del Pacte Nacional per a la Mobilitat Segura i Sostenible 2021-2030, aprovat el mes de gener passat, un pla que aborda de manera transversal i per primera vegada la mobilitat segura, sostenible, saludable i intel·ligent, a més de la seguretat viària.

El pla té com a objectiu general arribar a la Visió Zero, és a dir, zero víctimes mortals l’any 2050, i per arribar-hi es planteja una reducció del 15% de les víctimes mortals l’any 2023 en relació amb l’any 2021 i d’un 12% de les víctimes ferides greus, així com objectius específics per a la protecció dels usuaris més vulnerables de la mobilitat. El nou pla concreta en accions el Pacte Nacional per a la Mobilitat Segura i Sostenible 2021-2030, aprovat el gener passat. El pla es marca també reduir un 12% els ferits greus. Contempla altres objectius concrets com reduir un 18% els infants morts, un 12% les víctimes d'atropellament, un 6% els ciclistes morts i ferits greus, un 3% els morts entre gent gran, un 6% els morts i ferits greus entre motoristes i un 6% en trajectes in itinere. D'altra banda, es marca l'objectiu d'assolir una mobilitat prioritàriament sense efectes contaminants.

El projecte s'estructura en els sis eixos estratègics del pacte nacional. Entre d'altres, repensar l'espai públic, adaptar les polítiques de seguretat viària i de crear estratègies sensibilitzadores o desenvolupar espais de cooperació entre els diferents sectors implicats en la mobilitat intel·ligent. Aquests eixos es despleguen en 223 accions. Per a aquest any hi ha programades 695 activitats per promoure la mobilitat segura i sostenible i reduir el sinistres viaris amb víctimes.

Pacificar el trànsit

Entre les accions previstes, destaquen les dirigides als col·lectius vulnerables. Entre aquestes hi ha ampliar l'espai destinat als vianants mitjançant la pacificació del trànsit i l'extensió de les illes per a vianants; establir itineraris segurs per a ciclistes en vies interurbanes; i oferir formació per als usuaris dels vehicles de mobilitat personal, entre d'altres.

Pel que fa a l'atenció a les víctimes d'accident de trànsit, s'incorpora oferir serveis a les víctimes greus dels sinistres viaris i també ampliar l’atenció psicològica immediata oferta pel Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM) a les víctimes greus menors d’edat per sinistres viaris.

En l’àmbit municipal, es preveu la creació d’un consell de viles, pobles i ciutats com a òrgan d’intercanvi de bones pràctiques en mobilitat urbana, i en aquest terreny, des del Servei Català de Trànsit (SCT) es promourà una línia d’ajuts i subvencions als ens locals per poder realitzar actuacions vinculades a la mobilitat segura i sostenible, intel·ligent i de pacificació del trànsit. Es continuarà promovent també la redacció de plans locals de seguretat viària.