El ministre d’Exteriors espanyol, José Manuel Albares, ha reconegut aquest divendres el “dolor i la injustícia” que van patir els pobles originaris de Mèxic en el transcurs de la colonització espanyola de Mèxic, que és part de la història compartida entre ambdós estats, ha afirmat el ministre. En el marc de la inauguració de l’exposició “La mitad del mundo. La mujer en el México indígena” a l’Institut Cervantes, una de les quatre seus madrilenyes en les quals s’ha desplegat des d’aquest divendres una mostra de més de 400 peces cedides pel govern mexicà de Claudia Sheinbaum. Entre Espanya i Mèxic hi ha hagut “una història molt humana, com tot l'humà, amb clarobscurs”, ha afirmat el ministre José Manuel Albares. “I també hi ha hagut dolor i injustícia cap als pobles originaris als quals s’ha tractat injustament i just és reconèixer-ho i lamentar-ho”, ha assegurat el responsable de la diplomàcia espanyola, per a qui és “part de la nostra història compartida i no podem negar-la ni oblidar-la”.
Claudia Sheinbaum dona l’enhorabona al ministre
La presidenta de Mèxic, Claudia Sheinbaum, s’ha fet ressò de les paraules del ministre espanyol en la seva conferència de premsa matutina al Palau Nacional. “Enhorabona per aquest primer pas, canceller espanyol”, ha dit la mandatària mexicana, que ha promogut l’exposició inaugurada pel ministre i que suposa un pas endavant en l’apropament entre els dos estats després dels refrecs diplomàtics amb el seu predecessor, Andrés Manuel López Obrador. “El perdó engrandeix els pobles, no és humiliant. Al contrari. Reconèixer la història, reconèixer els greuges, demanar perdó o lamentar i recuperar-lo com a part de la història engrandeix els governs”, ha afirmat. La presidenta ha afegit que les paraules d’Albares són un gir en el discurs històric dels últims 500 anys: “Ja és un avenç. Què deien abans? Vàrem venir a civilitzar-vos”.
Feijóo no s’avergonyeix de la història
El líder de l’oposició espanyola i president del Partit Popular, Alberto Núñez Feijóo, ha afirmat que no s’avergonyeix de la història d’Espanya, en resposta a les paraules del ministre Albares en les quals reconeixia el “dolor i la injustícia” que van patir els pobles indígenes mexicans. “Que demanin perdó pel que ells fan ara. Jo no m’avergonyiré de la història del meu país. M’avergonyeixo de l’actualitat a la qual ens condemna aquest govern”, afirma Alberto Núñez Feijóo en una breu piulada.
L'exposició “La mitad del mundo. La mujer en el México indígena” és un homenatge a l'univers femení, en el qual, a través de ceràmiques, tèxtils, escultures i joies, es posa de manifest el paper de la dona com a transmissora de cultura i tradició, tant en l'àmbit domèstic com en el terrenal i espiritual. La mostra, que reuneix 435 peces procedents de diversos pobles indígenes de tot Mèxic, es presenta en quatre seus a Madrid: el Museu Arqueològic Nacional (MAN), la Fundació Casa de Mèxic a Espanya, l'Institut Cervantes i el Museu Nacional Thyssen-Bornemisza, que ofereixen diferents aspectes de l'univers indígena femení. La comissària i experta en art precolombí Karina Romero ha explicar en un recorregut per les quatre seus que aquesta és una impressionant exposició no sols per la seva grandària, sinó perquè moltes de les peces no havien sortit abans de Mèxic.
