El Govern ha anunciat aquest dimecres que millorarà 22 trams de carreteres per reduir els accidents mortals, especialment els xocs frontals. Davant la sinistralitat dels últims anys, amb un repunt d'aquest tipus d'accident, el Departament de Territori ha dissenyat un pla amb la metodologia 2+1, que consisteix a incorporar un tercer carril amb una separació i col·locar barreres físiques, per aplicar a més de 400 quilòmetres. L'executiu es proposa reduir el 20% de la sinistralitat a tot Catalunya només actuant sobre el 7% de la xarxa viària.

En concret, les obres de millora se centraran en els 418 quilòmetres que concentren més sinistres frontals, per on passen més de 5.000 vehicles al dia. Aquestes vies tenen calçada única, però són d'alt nivell tècnic i permeten elevades velocitats de circulació. "La velocitat és cabdal. Si volem reduir els accidents mortals que tenim cada any, hem d'actuar sobre aquest tipus de carreteres, no en les que hi ha més accidents", ha explicat el director general d'Infraestructures de Mobilitat del Govern, David Prat. Segons les dades presentades per Prat, les carreteres de la Generalitat registren una mitjana de 84 accidents mortals a l'any, una xifra que ha baixat respecte als gairebé 300 accidents mortals anuals del 2000 i els 100 del 2010. Tanmateix, el director general d'Infraestructures de Mobilitat ha subratllat que, en els últims anys, no ha continuat aquest descens de víctimes i, de fet, s'ha quedat estancat al voltant de la centena. 

Reduir un 20% els xocs frontals 

Segons el Govern, aquestes actuacions en un 7% de la xarxa viària catalana permetran evitar entre el 80% i el 100% dels accidents mortals d'aquests trams. En aquesta línia, el conseller de Territori, Juli Fernández, ha exposat que el programa pretén que "intervenint en el 7% de la xarxa, reduir la mortalitat un 20% en el total de carreteres de la Generalitat i en els trams on actuarem, reduir-la a zero o gairebé zero". "No actuem sobre punts negres, sinó sobre el 7% de carreteres. És una intervenció que canvia la xarxa viària i que pretén que siguin més segures i fluides", ha detallat. 

Amb un pressupost de 664 milions, el programa impulsat des del Departament de Territori recull actuacions fins al 2030 per transformar prop de 420 km de carreteres que actualment tenen un carril per sentit (1+1) a l'esquema anomenat 2+1. Aquest format consisteix a crear tres carrils de circulació, per tal que el carril central es pugui alternar en un sentit i en l'altre i així habilitar trams d'avançament segurs per als vehicles. El model d'aquestes carreteres també compta amb un element que millora la seguretat viària: una separació reforçada dels dos sentits de circulació.

Quines vies es milloraran?

Els 418 quilòmetres on es faran aquestes millores estaran repartits en trams de diferents carreteres i han estat elegits tenint en compte les vies que acumulen més accidents mortals. Alguns d'aquests trams són 13 km a la C-55 entre Manresa i Súria, 16 km més a la mateixa via entre Monistrol i Abrera, 88 km a la C-12 entre Amposta i Lleida, 24 km a la C-15 entre Vilafranca del Penedès i la Pobla de Claramunt o 23 km a la C-35 entre la Roca del Vallès i Hostalric. De moment, el Govern no ha anunciat quin dia començaran aquestes actuacions, ni l'ordre en què es faran.

Algunes d'aquestes mesures ja s'han dut a terme a la C-55 i a la C-58 amb "una reducció molt important dels accidents mortals per xocs frontals". També a la C-35 entre Vilalba Sasserra i Sant Celoni, a la C-16 entre Berga i Cercs i a la C-352 a la Roca del Vallès. Des de Territori van constatar una reducció del 92% dels sinistres mostrals i del 50% dels greus en aquestes vies.