Més de dos anys després de l'aprovació de la llei d'amnistia al Congrés dels Diputats i amb el text avalat pel Tribunal de Justícia de la Unió Europea, encara hi ha persones que a qui no se'ls ha aplicat aquesta mesura. Entre aquestes hi ha els líders polítics del procés independentista, començant pel president del Govern de l'1 d'octubre, Carles Puigdemont, i el seu vicepresident, Oriol Junqueras. En aquest context, l'Ajuntament de Mataró ha aprovat una declaració institucional demanant l'aplicació íntegra i immediata de la llei a totes les persones que se'n poden beneficiar, una proposta presentada per Esquerra Republicana i ha tingut el suport de PSC, els Comuns, Junts i la CUP. En canvi, com sempre, el PP i Vox s'hi han posicionat en contra. Amb aquesta declaració recupera una posició que el consistori ja havia expressat el juliol del 2024, poques setmanes després de la seva aprovació. Ara, els grups que han avalat el nou pronunciament consideren que la reclamació continua vigent perquè encara hi ha persones pendents de l’aplicació de la norma. A més, recorden el posicionament del Tribunal Constitucional, que la va declarar compatible amb la carta magna espanyola, i, sobretot, per la sentència del TJUE.
D'aquesta manera, Mataró insta el Tribunal Suprem i la resta d’òrgans competents a aplicar la llei “de manera immediata i sense més dilacions”, malgrat que ja es porten mesos i mesos de retard. Això hauria de comportar, segons el text, l’aixecament de les ordres de detenció, inhabilitacions i altres mesures que encara siguin vigents en els casos coberts per l’amnistia. Segons les xifres que recull el text d’ERC, una trentena llarga d’alts càrrecs de la Generalitat continuen sotmesos a procediments davant del Tribunal de Comptes i prop d’un centenar de persones encara esperen l’aplicació de la norma. Més enllà del posicionament, ja públic, de l'Ajuntament de Mataró, aquest també recull que la resolució del conflicte polític entre Catalunya i l'Estat requereix el reconeixement del dret a l'autodeterminació, tal com defensen els partits independentistes. Per tant, el PSC de Mataró, en la junta de portaveus de la capital del Maresme, també hi ha donat suport.
El recurs de Puigdemont, resolt abans que s'acabi l'any
Mentrestant, el president del Tribunal Constitucional, Cándido Conde-Pumpido, ha augurat que el recurs d’empara presentat per l’expresident de la Generalitat, Carles Puigdemont, podria quedar resolt abans que acabi l’any. En una entrevista a RNE, el magistrat va recordar que el TC començarà a deliberar els recursos d’empara a partir del 22 de setembre i que començarà amb el presentat pel secretari general de Junts, Jordi Turull. Conde-Pumpido ha concretat que es resoldran primer els recursos dels condemnats per l’1-O, com el del president d’ERC, Oriol Junqueras, i que després es debatran els d’aquells “que estan fora d’Espanya”, com és el cas de Puigdemont.