El Parlament de Catalunya ha aprovat aquest dimecres la proposició de llei sobre una bona administració, impulsada pel PSC, ERC i els Comuns. El text, que s’ha tramitat pel procediment exprés de lectura única, busca reforçar els drets de la ciutadania davant les institucions públiques i millorar la relació amb l’administració. Una de les principals novetats és que les persones no hauran de tornar les prestacions destinades a cobrir necessitats bàsiques si les han rebut indegudament per un error administratiu. La norma també prohibeix l’obligatorietat de la cita prèvia per ser atès i reconeix el dret de qualsevol ciutadà a rectificar un error fet de bona fe per evitar possibles sancions. El text ha rebut el suport del PSC, Junts, ERC, PPC, Comuns i CUP, mentre que Vox i Aliança s’han abstingut. En total, s’hi han incorporat algunes de les 24 esmenes presentades (21 de Junts i 3 del PPC) abans de la seva aprovació definitiva.
Durant el debat final, la diputada del PSC Ivana Martínez ha assegurat que la llei representa “l’inici d’una gran reforma de l’administració” i que permetrà una relació “més justa, propera i humana” amb la ciutadania. Des d’ERC, el portaveu adjunt Jordi Albert ha destacat que el text ofereix “més garanties jurídiques” tant per a les persones com per als empleats públics. En la mateixa línia, Lluís Mijoler, dels Comuns, ha remarcat que la nova norma situa “la confiança al centre” de la relació amb l’administració, i ha defensat que “això també és una manera de fer democràcia”.
"Més garanties jurídiques"
Per contra, el diputat de Junts Isaac Padrós ha criticat que els partits impulsors hagin rebutjat algunes propostes del seu grup: “Qui és d’esquerres no pot dir a la gent que, si no entén un paper, contracti un advocat. És una vergonya”, ha afirmat. La diputada del PPC, Àngels Esteller, ha reclamat que el castellà no quedi subordinat al català dins l’administració i ha defensat que aquesta sigui “proper, però també exigent, eficient i exemplar”.
El nou redactat de la llei, que modifica diversos articles de la Llei 26/2010, també introdueix l’obligació d’utilitzar un llenguatge administratiu clar i accessible. A més, estableix que els empleats públics només podran ser considerats responsables d’actes o omissions si hi ha hagut dol, culpa o negligència greu. Amb aquests canvis, la majoria parlamentària assegura que es fa un pas endavant cap a una administració més transparent i respectuosa amb els drets de la ciutadania.