El Tribunal Suprem preveu amnistiar Carles Puigdemont si la sentència del Tribunal Constitucional al recurs d'empara de Jordi Turull —el primer que haurà de resoldre sobre un líder independentista— avala no castigar la malversació de l'1-O. Diverses fonts de l'alt tribunal consultades per ElNacional.cat assenyalen que caldrà veure l'abast de la sentència del tribunal de garanties i quins arguments utilitza en el cas d'aquest delicte. Però esperen que el pronunciament del Constitucional marqui doctrina i sigui extrapolable al conjunt d'exiliats i condemnats pel Procés. En cas de ser així, ja no plantarien més batalla contra els organitzadors del referèndum d'autodeterminació.
Aquestes mateixes fonts de la Sala Penal insisteixen que la resolució del primer recurs d'empara —previst per començar a ser deliberat el 22 de setembre i que es resolgui, com a tard, a finals d'octubre— podrà servir per al president de la Generalitat a l'exili i altres líders independentistes; com és el cas d'Oriol Junqueras, Raül Romeva i Dolors Bassa, així com als altres dos exiliats, els exconsellers Toni Comín i Lluís Puig. És a dir, l'entorn de Llarena assegura que si el Constitucional emet una sentència contundent, a finals d'octubre ja podrà aplicar l'amnistia a tots ells, sense necessitat que Puigdemont esperi a la resolució del seu recurs d'empara.
El Suprem assumeix que ha d'amnistiar Puigdemont, però demana una sentència clara al TC
Fa només uns dies, el president del Tribunal Constitucional, Cándido Conde-Pumpido, va assenyalar que la doctrina del TC haurà d'obligar el Suprem a amnistiar els líders independentistes. I ara és directament l'entorn de Llarena qui assumeix aquesta tesi, malgrat avisar que el requisit és una sentència clara, àmplia i aplicable a tot el Govern de Puigdemont; no només a l'actual secretari general de Junts per Catalunya.
Els terminis
Tal com expliquen fonts del Tribunal Constitucional, el recurs d'empara de Turull començarà a debatre's el 22 d'agost, però l'encarregat d'elaborar la primera ponència serà el magistrat José María Macías. Com que és conservador, es preveu que es posicioni en contra de l'empara de qui era conseller de la Presidència l'any 2017. Si és així, també es preveu que la majoria progressista en aquest tribunal tombi la ponència.
Així doncs, el més plausible és que es designaria un nou ponent. Es calcula que se celebraria un Ple el 5 d'octubre. Però encara que aquesta decisió es faci pública, al Suprem encara no l'hi serviria. Caldria esperar fins a final de mes, quan es publicaria la sentència; s'especula amb el dia 26. És aquest document publicat al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE) el que necessita Llarena per deixar sense efecte les ordres estatals de detenció i posar punt final a la persecució de Puigdemont.