El jutjat de Vigilància Penitència 5 de Catalunya ha desestimat l'informe d'oposició de la Fiscalia contra el permís a l'exconseller Raül Romeva, condemnat pel procés, en virtut de l'aplicació de l'article 100.2, pel que manté les seves sortides de la presó de Lledoners per anar a treballar.

El ministeri públic es va oposar a les sortides dels presos del procés acordades per les juntes de tractament dels diferents centres penitenciaris d'acord amb l'article 100.2 del reglament penitenciari, elevant la qüestió als jutjats de Vigilància Penitència.

En una resolució, el jutjat de vigilància penitenciària 5 ha desestimat la petició de la Fiscalia, i ha acordat autoritzar l'aplicació de les mesures de l'article 100.2 per a Romeva, aprovada per la junta de tractament el passat 27 de febrer, i que va quedar temporalment en suspens amb el decret de l'estat d'alarma per la pandèmia del coronavirus.

En el seu escrit, el jutjat de Vigilància Penitència 5 esgrimeix, per mantenir la flexibilització del règim penitenciari de Romeva, que l'exconseller està classificat com a pres en segon grau i que ja ha complert dos anys i quatre mesos de la seva condemna.

A més, l'acte sosté que l'intern reconeix els fets provats en la Sentència del Tribunal Suprem que el va condemnar, "assumeix les conseqüències dels seus actes, mostra motivació per al canvi i ha realitzat una anàlisi positiva pel que fa als fets que van motivar l'acció delictiva".

Ressalta, així mateix, que l'exconseller presenta un nivell de "risc baix" en totes les àrees, incloses les de reincidència general, la reincidència delictiva i el trencament de condemna.

L'escrit assenyala també que Romeva ha seguit els programes de tractament, a nivell individual i grupal, pautats per l'equip en atenció a l'activitat delictiva durant el període que porta ingressat a la presó, amb "resultats favorables i amb bona implicació i col·laboració".

Per totes aquestes raons, considera que per "continuar treballant els factors del tractament de l'intern" s'ha de mantenir el règim flexible que preveu l'article 100.2, perquè el reclús pugui realitzar una activitat laboral.

En aquest sentit, la interlocutòria conclou que els esmentats "factors rellevants són tots ells positius en favor de l'aplicació a l'intern del règim flexible que preveu l'article 100.2".

Quant als "factors negatius" que argumenta el ministeri fiscal en el seu informe d'oposició com la gravetat del delicte, els terminis de pena pendents de compliment o la manca de programa específic relatiu a la comissió delictiva, el jutjat de Vigilància Penitenciària 5 entén que tots ells "queden desvirtuats pel nivell rellevant que assoleixen els ja exposats factors positius".