El jutge de Tarragona que ha imputat a l'exministre d'Hisenda del PP Cristóbal Montoro per presumptament legislar des del Ministeri en favor d'empreses gasístiques i d'altres sectors clientes del seu bufet apunta a minutes amb costos desorbitats, que "multipliquen per deu" el cost dels informes elaborats per aclarir consultes legals —que, a més, Equipo Económico derivava a una altra consultora, Ernst & Young—. D'acord amb una altra peça del sumari del cas, que avancen aquest diumenge El Periódico, ABC i El Mundo, mitja dotzena d'empreses del sector del gas en van pagar al despatx fins a prop de 780.000 euros entre 2011 i 2019 per informes tècnics. Així, el jutge veu indicis que aquests pagaments podrien ser suborns per tenir contacte directe amb Montoro i obtenir beneficis del ministre.
El magistrat que instrueix el cas des de fa set anys assenyala que les minutes "poden multiplicar per deu el cobrat per les consultores que confeccionen els informes", la qual cosa titlla d'una diferència "aclaparadora". Les empreses sota sospita que haurien contractat els serveis d'Equipo Económico —després Global Afteli— són Abello, Carburos Metálicos, Air Liquide, Messer Ibérica y Praxair, totes del sector gasista. Després dels pagaments, les esmentades empreses després s'haurien beneficiat de beneficis fiscals, rebaixes d'impostos concrets impulsades durant els anys en què Montoro era el titular de la cartera d'Hisenda.
Uns correus intervinguts a Messer Ibérica pels Mossos d'Esquadra i lliurats al jutge estrenyen el cèrcol sobre l'exministre Montoro i han contribuït a la seva imputació per diversos delictes —suborn, prevaricació, frau contra l'Administració Pública, corrupció i falsedat documental—. El director tècnic de la plata química de l'esmentada empresa va enviar a la direcció general de la companyia el 2013 el següent missatge: "La via més directa, com sempre, és pagar aquest Equipo Económico, que té contacte directe amb el ministre d'Hisenda, Cristóbal Montoro."
D'acord amb el sumari, les empreses gasistes haurien pagat a Equipo Económico uns 270.000 euros sense IVA el 2013 amb l'objectiu d'aconseguir una modificació de l'impost elèctric que els afavorís. Més tard, uns 60.000 euros i 360.000 més en concepte de pagament per resultat a canvi d'aconseguir una reducció de l'impost d'Activitats Econòmiques. També s'han advertit pagaments el 2017, 2018 i 2019, elevant el total percebut als gairebé 780.000 euros. Segons la Fiscalia Anticorrupció, tanmateix, l'Equipo Económico de Montoro podria haver cobrat fins a 11 milions d'euros per feines durant els anys que va estar operant, segons revela ABC.
Modificacions legals en contra dels criteris tècnics
A més, d'acord amb els informes de la Unitat Central Operativa de la Guàrdia Civil (UCO), que recull El Mundo també aquest diumenge, Montoro va arribar a introduir al dictat en els pressupostos generals de l'Estat de 2018 un canvi fiscal favorable a les empreses gasístiques. "S'ha de subratllar que la proposta de redacció per modificar els epígrafs 251.3 i 253.1 que des de l'Afgim [l'associació de les empreses gasistes] es va fer arribar al Ministeri d'Hisenda, observada en els correus electrònics, coincideix literalment amb el text que finalment es va plasmar en la Llei 6/2018, de 3 de juliol, de PGE per a l'any 2018. D'aquesta manera, les gasístiques van veure complertes les seves expectatives", assenyala l'informe
Tot, en molts casos, en contra del criteri dels tècnics d'Hisenda. El 2014, l'administració pública emet un informe en el qual avisa que baixar els impostos a l'electricitat i a les activitats econòmiques suposarien un enorme impacte recaptatori per a les comunitats autònomes, d'entre 4 i 5 milions d'euros a l'any, i ho desaconsellen, tal com revela aquest diumenge El País. Tanmateix, Montoro tira endavant les modificacions en favor del lobby gasista.