El fiasco en l’execució de les proves PISA ha provocat les primeres conseqüències dins del Departament d’Educació, però l’oposició discrepa sobre l’abast i la utilitat de les mesures adoptades per la consellera Esther Niubó. Aquest dilluns, Niubó ha anunciat la destitució de la secretària general del Departament, Teresa Sambola, i l’obertura d’expedients disciplinaris a tres funcionaris per presumptes negligències i infraccions que la mateixa consellera ha qualificat de greus. Catalunya ha quedat exclosa dels resultats de l’avaluació internacional del 2025 arran dels errors comesos durant l’execució de les proves.
Junts ha reclamat que Niubó comparegui al Parlament per donar explicacions sobre les conclusions de les diligències informatives obertes arran del fiasco. La diputada i portaveu de la formació a la comissió d’Educació, Anna Erra, ha registrat la petició de compareixença i ha reclamat que es produeixi "com més aviat millor". "Cal saber tota la veritat, depurar totes les responsabilitats necessàries i adoptar les mesures que facin falta perquè una negligència d’aquestes dimensions no es torni a produir", ha afirmat.
La formació de Carles Puigdemont considera insuficient que el cas es limiti a les conseqüències dins del Departament i recorda que ja havia reclamat explicacions per un episodi que impedeix Catalunya disposar de resultats vàlids de les proves PISA del 2025 i fer les comparacions internacionals corresponents. A finals de juliol, Junts ja va forçar la compareixença de Niubó al Parlament i també va reclamar una comissió d’investigació, després d’acusar el Govern d’haver amagat durant quatre mesos la magnitud del problema. El partit també ha retret al president Salvador Illa que no volgués comparèixer a la Cambra. Erra, a més, ha vinculat el fiasco de PISA amb la situació general del sistema educatiu i ha lamentat que la consellera hagi presentat les novetats del nou curs sense poder garantir que no hi haurà una nova vaga de docents. "La consellera no ha fet els deures i els docents i els alumnes no s’ho mereixen", ha sentenciat.
Bones paraules, noves promeses però, tot i això, mals auguris. El malestar dels docents continua i la consellera, a dia d’avui, no ens pot assegurar que no començarem el curs amb una nova vaga. La consellera no ha fet els deures i els docents i els alumnes no s’ho mereixen!!! https://t.co/yNZnPV9K53
— Anna Erra i Solà🎗 (@Anna_Erra) August 31, 2026
Junqueras: "No notarem cap millora" amb els cessaments
ERC, en canvi, ha posat l’accent en la necessitat de no confondre la depuració de responsabilitats individuals amb la resolució dels problemes estructurals de l’educació catalana. El president dels republicans, Oriol Junqueras, ha evitat situar els cessaments, les dimissions o els expedients disciplinaris com una solució a la crisi. "Els problemes que hi ha en l’àmbit de l’ensenyament continuaran sent-hi i no notarem cap millora en els cessaments, dimissions o obertures d’expedient", ha advertit. Junqueras ha assegurat que no qüestiona que hi pugui haver responsabilitats individuals pels errors comesos, però ha insistit que el problema educatiu és "molt més profund". "Esperem que el Govern no cregui que pel fet d’haver fet dimitir algú soluciona alguna cosa", ha afirmat.
Per al líder republicà, el sistema educatiu necessita sobretot estabilitat i una planificació a llarg termini. "L’àmbit de l’ensenyament no pot ser subjecte de canvis constants i no pot dependre d’una consellera o de dimissions de secretaris generals", ha remarcat. I ha resumit la seva proposta amb una reivindicació d’estabilitat: "El sistema educatiu no necessita més lleis ni canviar-les cada tres anys, sinó que necessita estabilitat". Junqueras també ha recordat que ERC i el Govern van acordar als pressupostos 500 milions d’euros addicionals per al model educatiu. "És el Govern a qui li correspon aplicar-los", ha apuntat. Segons els republicans, aquests recursos haurien de formar part d’una aposta a llarg termini que permeti estabilitzar el sistema durant els pròxims vuit o deu anys.
Els Comuns reclamen un "gran acord de país"
Els Comuns també han criticat la gestió del Govern en educació, tot i que des d’una perspectiva diferent. La coordinadora nacional de la formació, Candela López, ha denunciat la "improvisació" de l’executiu d’Illa i ha reclamat un "acord viable amb tota la comunitat educativa".
López ha defensat un "gran acord de país" que permeti anar "a l’arrel del problema" educatiu. Les seves declaracions s’han produït abans que Niubó anunciés la destitució de Sambola i els tres expedients disciplinaris, però els Comuns consideren que la resposta del Govern ha d’anar més enllà de les responsabilitats internes derivades del fiasco de PISA.
El govern del PSC està fracassant amb l’Educació Pública. Cal un gran acord de país per protegir-la.
— David Cid (@Ciddavid) August 31, 2026
L'INE va advertir 7 vegades Catalunya perquè corregís l'error a les proves PISA.
“Niubó es carrega la número dos d'Educació pel fracàs de PISA”https://t.co/0wtJdOdxlO
La CUP dona suport a la vaga i rebutja més "pactes de país"
La CUP ha carregat amb duresa contra la gestió d’Educació i ha donat suport a la vaga convocada per al 8 de setembre, coincidint amb el primer dia lectiu del curs escolar. El secretari general de la formació, Non Casadevall, ha acusat el Govern del PSC de no haver fet "els deures d’estiu" i ha considerat "absolutament vergonyós" que el curs comenci amb les reivindicacions de la comunitat educativa encara sense resposta.
El govern del PSC, i en concret, la consellera Niubó, no han fet els deures d’estiu. La seva gestió s’ha demostrat i se segueix demostrant absolutament inútil.
— Non Casadevall i Sala (@noncasadevall) August 31, 2026
El que cal és escoltar a la comunitat educativa, perquè té totes i cadascuna de les solucions. pic.twitter.com/vGl72zzlgo
"Ens cal una gran aliança entre professionals de l’educació, mestres, professores, orientadores, personal d’atenció educativa, alumnat i famílies per plantar cara a un govern immòbil que ni és capaç ni vol resoldre la situació crítica en la qual el nostre país educa les seves criatures", ha afirmat. La CUP també ha rebutjat la proposta d’un "gran pacte de país" i de noves comissions d’experts per abordar la crisi educativa, en referència a les propostes plantejades per ERC. Casadevall ha defensat que la solució passa per "escoltar la comunitat educativa", perquè, segons la formació, és qui coneix les solucions als problemes del sistema, i ha reclamat "voluntat política" per aplicar-les.