L'enganxada que Junts va protagonitzar la setmana passada al ple amb la consellera d'Universitats, Núria Montserrat, tindrà un nou capítol al Parlament. El grup de Carles Puigdemont reclama, a través d'una moció, blindar el règim d'incompatibilitat dels alts càrrecs, però també garantir la no-ingerència política en la designació dels responsables dels centres d'investigació i recerca. La iniciativa és conseqüència de la interpel·lació en què el diputat Antoni Castellà va acusar Montserrat d'interferir en nomenaments, d'usar el càrrec en benefici de les seves activitats de recerca i d'instigar una reforma del règim d'incompatibilitats per poder mantenir activa la seva carrera com a investigadora. La consellera, visiblement desencaixada, va acusar el diputat de Junts de voler llançar la seva carrera científica a les escombraries.

Davant del ple del Parlament, Castellà va acusar la consellera d'intervencionisme en el sistema de recerca, de mantenir la seva activitat personal com a científica mentre exerceix el càrrec malgrat que el règim d'incompatibilitats ho prohibeix, i de fer-ho utilitzant els mitjans de la conselleria i la seva logística. "La línia és molt prima entre aprofitar la posició d'un govern vinculada amb la carrera professional de qualsevol persona", va advertir-li el diputat. Castellà va llançar nombroses acusacions contra Montserrat, en particular sobre d'ús viatges oficials, entre altres, a Brussel·les i Japó, per intervenir en panells per avaluar projectes o en activitats vinculades a la seva activitat acadèmica; però també la va responsabilitzar d'interferir políticament en processos de selecció d'institucions científiques; va afirmar que el president, Salvador Illa, havia hagut d'intervenir per mantenir vacant la direcció d'un centre de recerca vinculat a l'Hospital Clínic on la consellera havia intentat imposar un candidat que havia estat descartat; i va insinuar que la consellera mantenia vacant la direcció de l'institut de bioenginyeria IBEC, on ella havia estat subdirectora abans d'accedir al Govern, per "quan torni al sistema".

 

El diputat va responsabilitzar la consellera de què la llei d'acompanyament dels pressupostos obrís la porta a compatibilitzar l'exercici d'un alt càrrec al servei a la Generalitat amb activitat universitària i de recerca i investigació científica. No obstant això, aquesta iniciativa no ha prosperat perquè la llei d'acompanyament es va retirar després que el Govern va decidir no sotmetre a votació els pressupostos, perquè no disposava del suport d'ERC per tirar-los endavant. Si finalment es presenta el nou projecte abans d'acabar el període de sessions, també hi haurà una nova llei d'acompanyament.

Incompatibilitat

A la moció subsegüent que ha presentat Junts no es fa cap referència personal a les activitats de Montserrat, però sí que als diferents punts abordats a la interpel·lació. Així, Junts demana al Govern que garanteixi que els membres de l'executiu "exerceixin llurs funcions en règim de dedicació exclusiva i que no impulsi, ni directament ni indirecta, cap modificació legislativa del règim d'incompatibilitats dels consellers i conselleres, ja sigui per mitjà d'una llei d'acompanyament dels Pressupostos o de qualsevol altre instrument normatiu".

La moció reclama el "compliment efectiu" de la lletra i l'esperit de la Llei de la ciència de Catalunya per "preservar i reforçar l'autonomia dels centres de recerca, tant en la gestió dels recursos humans com en l'administració dels recursos econòmics, singularment pel que fa als romanents". Així mateix, reclama garantir la no-intervenció política en els processos de selecció dels responsables dels centres de recerca, per preservar la seva independència i assegurar que són els consells científics i comitès de recerca els qui tenen la veu preponderant, "sense intervenció d'alts càrrecs de la Generalitat", per garantir que la designació sigui exclusivament per criteri de mèrit, capacitat i trajectòria.

Entre les propostes per impulsar els centres de recerca, la iniciativa defensa preservar i consolidar els programes ICREA, Beatriu de Pinós i Serra Húnter, garantint els recursos i mantenint l'objectiu d'atracció i promoció de talent; i compensar les retallades o interrupció de finançament que hagin patit grups de recerca de Catalunya. A més, reclama garantir el finançament públic de les universitats perquè el 2026, com a mínim, superi l'import efectivament executat en l'exercici del 2026.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!