Junts per Catalunya posa el focus en el servei d’alta velocitat entre Barcelona i Madrid. Els senadors Eduard Pujol i Joan Bagué han registrat tres preguntes escrites a la cambra alta per demanar explicacions al govern espanyol per la retirada de cinc trens Talgo Avril del servei d’Avlo (la línia d’alta velocitat de baix cost) entre Madrid i Barcelona. El motiu és que es van detectar fissures als bogis, el conjunt de dos o tres parells de rodes articulats a la plataforma d’un vagó per facilitar la seva adaptació a les corbes o al canvi de vies. “Quines mesures pensa emprendre el Ministeri de Transports, les seves empreses públiques i organismes dependents per assegurar el bon funcionament d’aquests trens i, especialment, la seguretat dels viatgers?”, pregunten els parlamentaris de Junts. “A quin exercici pressupostari es va licitar i va adjudicar la compra dels trens d’alta velocitat?”, afegeixen. I volen saber quines actuacions ha iniciat l’Agència Estatal de Seguretat Ferroviària (AESF) sobre aquesta qüestió. Fonts de Renfe consultades per ElNacional.cat asseguren que el servei Avlo “es continua prestant amb normalitat” entre Madrid i Barcelona.
Va ser dilluns passat quan va transcendir que Renfe havia retirat transitòriament de la circulació els cinc trens Talgo Avril que cobreixen el servei d’Avlo entre la capital catalana i la capital espanyola per revisar les suspensions, segons va relatar l’agència EFE. Això sí, es mantenen els serveis i les freqüències i l’operació es realitza amb “total seguretat” per als viatgers. El cap de setmana es van retirar dos dels S106 (coneguts com a Avril) i a finals de juliol havien estat aparcats uns altres tres, als quals se’ls havien substituït els bogis. Malgrat la reparació, Renfe va decidir retirar preventivament els cinc trens per a la seva revisió per les fissures als bogis. “Els cinc S106 han estat substituïts per altres unitats per les dificultats que ens estàvem trobant per al subministrament de bogis de recanvi per part de Talgo”, indiquen fonts de Renfe a aquest mitjà. Quin és el motiu de l’erosió? Les fissures es produeixen sobretot pel desgast de la peça en el tram entre Madrid i Calatayud, en el qual els sistemes estan sotmesos a més vibracions i pateixen més de l’habitual.
Per tant, mentre es recuperin els S106, Renfe assegura que presta els serveis amb les mateixes freqüències, amb altres trens i garanteix que la circulació i operació es realitzen amb total seguretat per als viatgers. Així mateix, l’operadora manté operatius la resta dels Avril. Ara com ara, disposa de 27 dels 30 que recollia el contracte signat amb Talgo el 2016 per 1.491 milions d’euros (amb el manteniment inclòs). Són els trens que havien d’entregar-se el 2021 i que van començar a operar a la primavera del 2024. De fet, aquests retards en el lliurament van portar Renfe a imposar a Talgo una multa de 116 milions d’euros. Això va portar la companyia a pèrdues de 108 milions d’euros.