La presidenta del grup de Junts, Míriam Nogueras, ha reclamat al govern de Pedro Sánchez des de la tribuna del Congrés que retiri els decrets d'habitatge i els torni a negociar. Ha argumentat que amb els textos que ha aprovat el Consell de Ministres, els fons voltor podran continuar especulant i ha acusat l'executiu d'alimentar "la mentida i la falsa esperança". Nogueras ha instat la ministra d'Habitatge, Isabel Rodríguez, a preparar un text que garanteixi "duresa amb els fons voltor, que no deixi cap família al carrer ni cap família sense allò que li correspon".
Només pujar a la tribuna, Nogueras s'ha espolsat la pluja de pressions i crítiques que està rebent Junts arran del seu posicionament; ha argumentat que el seu partit té la "responsabilitat de dir la veritat sigui quin sigui el preu". La diputada ha retret al PSOE que governa des de fa vuit anys amb majoria suficient per a començar a resoldre aquest problema, però que, en canvi, els preus dels habitatges cada vegada són més alts. Segons Nogueras, des que els socialistes ocupen l'executiu hi ha hagut més de 200.000 desnonaments. "No ens fa por el xantatge ideològic dels extrems que els ha arrossegat a acceptar un camí que ens allunya del consens quan fa molt pocs dies estàvem molt a prop", ha advertit. "No busquem la derrota de ningú, busquem una solució. I ens hem quedat sols perquè PP, Vox, vostès i els seus socis estan més preocupats per la campanya electoral que per solucionar problemes", ha sentenciat enmig les protestes generals a l'hemicicle.
L'executiva de Junts havia acordat la vigília del ple al vespre rebutjar els dos decrets del govern i va instar l'executiu de Pedro Sánchez a retirar-los, negociar un nou text i portar-lo de nou al Congrés. La resposta de la ministra d'Habitatge ha estat oferir a Junts que aprovi els decrets i tramitar-los posteriorment com a projecte de llei, la qual cosa permetria introduir canvis al text.
Des de la tribuna Nogueras ha argumentat que amb els decrets que planteja Sánchez, els fons voltor podran continuar especulant, que "una cosa és el titular i una altra cosa la llei" i que "quan es parla d'habitatge, la diferència és massa important per a amagar-la rere un eslògan". "Pedro Sánchez i tots vostès fan el pitjor que pot fer un polític, que és alimentar la mentida, la falsa esperança", ha retret Nogueras a la resta de grups, alhora que els ha advertit que "quan la política queda atrapada en l'extremisme i el populisme, deixa ser de ser útil".
La diputada de Junts ha reclamat pensar en la "majoria social", en solucionar problemes i no en agreujar-los, i en protegir "cadascuna de les famílies". "Això va de ser honestos amb la majoria social o continuar alimentant una esperança que aquests dos reials decrets no recullen", ha sentenciat.
Aturar els desnonaments
Ha argumentat que els ciutadans no es mereixen "qualsevol reial decret", que cal fer lleis amb el màxim rigor i solvència i, sobretot, que funcionin i solucionin els problemes; i ha advertit que cap jurista signaria aquests reials decrets, que permeten que els fons continuïn comprant i especulant, i que no aturen els desnonaments.
Ha assegurat que la proposta de decret que va plantejar Junts sí que que els frenava i ha acusat el govern de Pedro Sánchez de no haver-se "atrevit amb els fons, però sí amb milers de famílies que resisteixen". Segons Nogueras, els decrets aconseguiran l'efecte contrari que es proposava i ha posat com a exemple que, des que es va aprovar el text al Consell de Ministres, més de 4.000 habitatges han estat apartats del mercat. "Si vol protegir vulnerables, però trallada el cost a una altra família, vostè el que fa és traslladar la vulnerabilitat a una altra llar", ha conclòs.
