El jutge Leopoldo Puente, que està investigant la presumpta trama de corrupció que pagava comissions il·legals a canvi d’obres públiques, ha accedit a la petició de Santos Cerdán (que continua a la presó de Soto del Real) per estudiar si els àudios que va gravar Koldo García (l’assessor de José Luis Ábalos com a ministre de Transports i també investigat en la causa) i que són en la base de l’informe de la Guàrdia Civil que és la principal clau incriminatòria contra l’exnúmero 3 del PSOE van ser manipulats. Concretament, el magistrat ha acordat la pràctica d’una perícia per determinar “si les converses van ser gravades directament als referits terminals o si poguessin procedir d’altres fitxers d’àudio després gravats en aquells” i si els fitxers d’àudio “resulten formalment autèntics o han pogut ser objecte d’alguna classe de manipulació, tall o edició”. De l’anàlisi s’encarregarà el Departament d’Enginyeria Digital del Servei de Criminalística de la Guàrdia Civil.
Són els àudios que es van trobar en diferents dispositius electrònics de Koldo García en l’escorcoll a casa seva el febrer del 2024. Concretament, la informació de l’informe de l’UCO procedeix de tres telèfons mòbils de la marca Iphone i una gravadora de la marca Philips. En aquest punt, el jutge revela que el total de la informació que s’està analitzant supera els deu terabytes. Un terabyte (TB) són mil gigabytes (GB). “En termes aproximats i per tal de contextualitzar la pretensió formulada, això permetria allotjar, si la totalitat de la informació continguda als dispositius intervinguts es concretés en textos, aproximadament 65 milions de pàgines”, precisa. “Això explica que, a la data, no s’hagi completat l’anàlisi de la totalitat de la informació que s’allotja als referits dispositius”, justifica el magistrat.
Davant d’aquesta realitat, davant la petició de l’advocat de Cerdán, Benet Salellas, de rebre una còpia de la “totalitat dels enregistraments” que hi havia als dispositius de Koldo García i “no només a aquelles que han estat seleccionades prèviament per la Policia Judicial”, el jutge contesta que “no és possible, ni procedent en aquest moment, facilitar una còpia íntegra, en la mesura que es desconeix encara el seu complet contingut”, que “no ha estat incorporat a la causa ni tingut en compte en cap sentit per l’instructor”. “Això sense comptar que els dispositius podrien tenir informació enterament aliena al present procediment, potser vinculada a extrems que poguessin concernir la intimitat de tercers i que, en el seu moment, haurien de ser expurgats d’aquest procediment”, justifica. Això sí, com que “no s’han aportat la totalitat dels àudios continguts” als quatre dispositius, sí que s’entregarà una còpia completa de la totalitat dels fitxers d’àudio perquè la seva defensa pugui “ponderar l’eventual transcendència dels arxius”.
Els “camins paral·lels, aliens o irrellevants” de la suposada col·laboració de Koldo García amb la Guàrdia Civil
Ara bé, d’altra banda, el magistrat ha tancat la porta a indagar si Koldo García va ser col·laborador de la Guàrdia Civil. “Aquest instructor no troba cap raó per la qual s’hagi d’iniciar una mena de causa paral·lela al present procediment que tingui per objecte determinar extrems que clarament excedeixen l’objecte (ja per si mateix molt considerable) d’aquesta causa especial”, argumenta el magistrat en una interlocutòria. “De resultar obert aquest inútil portell, cap raó hi hauria per desestimar després quantes diligències poguessin proposar per continuar dibuixant els perfils d’aquesta, irrellevant aquí, possible col·laboració donant d’aquesta manera lloc a una mena d’instrucció especular o innecessari seguiment de conductes que, en aquest moment del procés, manquen d’interès o de cap rellevància aquí”, justifica.
“El dret de totes les parts que el procediment discorri i es desenvolupi sense indegudes dilacions té molt a veure amb la necessitat d’evitar que l’objecte d’aquest s’inflami, engrosseixi o distorsioni sense fonament substantiu o cap material, discorrent per camins paral·lels, aliens o irrellevants”, esgrimeix el jutge. “No contribuirà en res a la determinació de l’esmentat objecte conèixer el nombre d’oportunitats en les quals Koldo García n’hagués pogut realitzar qualsevol classe de col·laboració amb les forces i cossos de seguretat de l’Estat (en particular, amb la Guàrdia Civil), en relació amb quins concrets assumptes (sent clar que no respecte al que ara importa) i protagonitzant quines particulars conductes”, reitera.
Va ser la defensa de Santos Cerdán la que va assegurar que Koldo García és un “agent encobert de la Guàrdia Civil”. Tanmateix, des del primer moment Leopoldo Puente va rebutjar de ple aquesta teoria: “No hi ha cap element, de mínima consistència, que permeti considerar com a hipòtesi mínimament factible que Koldo García tingués la condició d’agent encobert o provocador”, va replicar a la interlocutòria en el qual va decretar la presó provisional de Sants Cerdán. I ara ha tornat a descartar-ho.