L’exministre José Luis Ábalos ha presentat aquest dimecres davant la Mesa del Congrés un escrit per renunciar a la seva acta com a diputat. L’exnúmero tres del PSOE, a qui el Tribunal Suprem va tornar a denegar la seva llibertat la setmana passada, ha explicat en una piulada al seu compte de Twitter (X) que fins ara s'ha mantingut com a parlamentari en virtut de la presumpció d'innocència. Però considera que la seva situació processal en la investigació del cas Koldo l’obliga a centrar-se en la seva defensa i renunciar ja a l'acta. És l'alt tribunal qui l'investiga perquè, al ser diputat, estava aforat. L'entrega d'acta d'Ábalos —que actualment formava part del Grup Mixt— és una bona notícia per a l'aritmètica de Pedro Sánchez a la cambra baixa, tan ajustada en aquesta legislatura: el PSOE guanya un diputat més. Quan un diputat abandona el Congrés, té dret a una indemnització per haver-se quedat sense feina. Tanmateix, fonts de la Mesa explicaven fa un parell de mesos que Ábalos ja ha perdut aquest dret perquè ha estat empresonat abans d'entregar l'acta. 

"Avui he presentat la meva renúncia a l’acta de diputat, atès que en tot aquest procés he considerat que el respecte als procediments legals és un pilar fonamental de l’estat de dret, que garanteix la presumpció d’innocència de tots els ciutadans; assegura la separació de poders, la imparcialitat i la tutela judicial efectiva sense arbitrarietats", assenyala Ábalos en el seu comunicat publicat a les xarxes socials.

En el seu text denuncia les "presses constants dels òrgans de govern de la Cambra per suspendre els meus drets i deures com a diputat". De fet, la Mesa s'ha reunit de forma telemàtica immediatament després que Ábalos presentés la renúncia per qualificar l'escrit. "La renúncia és efectiva des d'avui", confirmen fonts d'aquesta Mesa. Per la seva banda, Ábalos recorda que en tot moment ha defensat "el dret de representació i els límits de la immunitat parlamentària, tal com els entén el Tribunal Constitucional i la doctrina del Tribunal Europeu de Drets Humans, com a garanties en virtut de l’interès general i de la pròpia independència del Parlament". 

"Aquestes, i no altres, han estat les raons per les quals fins avui he mantingut la meva acta, que entenc que no puc sostenir en la meva actual situació processal, en la qual estic centrant tota la meva activitat en exercir el meu dret de defensa i en la protecció de la meva innocència", afegeix. Ábalos posa punt final al seu comunicat assegurant que ha estat "un veritable honor ser diputat" durant set legislatures. "Expresso el meu agraïment als valencians i valencianes que m’han permès servir el poble espanyol per protegir i ampliar les garanties individuals i col·lectives; ha estat una responsabilitat emocionant", sentencia.

El PSOE guanya un diputat al Congrés

Ara el PSOE tindrà un diputat més al Congrés, cosa que dona una mica més d'oxigen a Pedro Sánchez. Quan la Guàrdia Civil va detenir el seu exassessor, Koldo García, el PSOE va expulsar Ábalos del seu grup parlamentari i va acabar al Grup Mixt. De totes maneres, va respectar sempre la disciplina de vot dels socialistes de forma escrupolosa. El problema va arribar quan Ábalos va ser empresonat a Soto del Real: l'exministre computava a les votacions, però no tenia dret a vot.

Això implicava que els socialistes necessitaven sempre un vot afirmatiu de Junts per Catalunya a qualsevol iniciativa si volien fer-la prosperar amb la majoria de la investidura. Ara els independentistes capitanejats per Míriam Nogueras podran abstenir-se en algunes votacions perquè tirin endavant, perquè amb la renúncia d'Ábalos el PSOE sumarà un parlamentari més: serà substituït pel següent candidat per València a les llistes de les eleccions generals del 23-J del 2023. 

Es tracta d'Ana María González Herdaro, que és alcaldessa de Llaurí. És llicenciada en Dret per la Universitat de València i militant del PSOE des del 1995; i el 2021 va ser condemnada per conduir beguda amb una taxa superior als 0,6 mil·ligrams d'alcohol. Se li va retirar el carnet durant vuit mesos i va haver de pagar una multa de 960 euros. 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!