El pedagog Joaquim Arenas, considerat un dels artífexs del model d’escola catalana i del mètode de la immersió lingüística, ha rebutjat el nou model lingüístic del sistema educatiu català presentat aquest dimarts pel vicepresident de la Generalitat Pere Aragonès i el conseller d'Ensenyament Josep Bargalló perquè considera que “no incideix en l’ús del català a les escoles” en tant que posa al mateix nivell el català i el castellà. Arenas, en declaraciones a El Nacional, creu que amb el nou model “el català perd força”. 

“No podem acontentar un sector de la societat dient-los que no pateixin, que el castellà serà respectat, perquè ja ho està”, afirma Arenas, que insisteix que si bé el castellà s’ha de conservar, “incentivar-lo com a llengua a consolidar és un punt molt discutible del nou model lingüístic”.

El document presentat pel Govern preveu que cada centre educatiu, seguint el seu projecte lingüístic propi, pugui incorporar blocs de contingut curricular en castellà i planificar activitats orals en aquesta llengua en centres situats en entorns amb forta presència de la llengua catalana.

El català, fet nacional

El pedagog insisteix que el cal, precisament, és potenciar el català i ha apuntat que el nou model el que busca és “no ofendre les persones que no veuen el català com el fet nacional més important”.

En la situació política actual “hi ha una por injustificable que la llengua faci nosa a un projecte polític concret”, ha indicat Arenas. “És important situar les coses al seu lloc: la llengua de la nació catalana és el català, pels catalans i pels que vulguin ser catalans”, ha afegit.

“No podem acontentar un sector de la societat dient-los que no pateixin, que el castellà serà respectat, perquè ja ho està”, afirma el pedagog, que insisteix que si bé el castellà s’ha de conservar, “incentivar-lo com a llengua a consolidar és un punt del nou model lingüístic molt discutible”.

Arenas afirma que el document “no aclareix prou que el model educatiu és l’escola catalana i que una altra cosa és la immersió” i recorda que la immersió és el mètode perquè aquells alumnes nouvinguts no catalanoparlants puguin incorporar-se a l’escola catalana. En aquest punt ha asseverat que “sempre que es fa immersió es fa escola catalana, no sempre que es fa escola catalana es fa immersió”.