El Govern ha fet públics els informes en què assegura que es basa la decisió d'ajornar les eleccions del 14-F fins al mes de maig, així com els arguments jurídics que sustenten el decret per a la suspensió dels comicis signat divendres passat pel vicepresident, Pere Aragonès. Segons aquests documents, Salut ha apuntat que el mes de maig hi haurà un bon nivell d'immunització gràcies al procés de vacunació, mentre que l'informe del Gabinet Jurídic ja pronostica escasses possibilitats davant d'un recurs com el que hi ha en marxa al TSJC.

L'informe de Salut, signat pel Director de l'Agència de Salut Pública de Catalunya, Xavier Llebaria, i acompanyat d'un certificat del Procicat que signen els consellers de Salut, Alba Vergés, i Interior, Miquel Samper, situa el nivell d'immunització de la població gràcies al procés de vacunació com a dada bàsica entre els “criteris per identificar una nova data electoral”.

Després de subratllar que la vacuna serà el “principal element que contribuirà a l’estabilització de la pandèmia a mig termini”, assegura que “és plausible pensar que s'haurà assolit un bon nivell d’immunització de la població de més risc per a la Covid-19 durant el mes de maig i en conseqüència les condicions per celebrar les eleccions poden ser més propícies, amb majors garanties de protecció de la salut col·lectiva, en un context de menor impacte de la Covid-19”. El document no concreta més, tot i que el Govern va decidir traslladar els comicis al darrer dia possible de maig.

 

Prèviament, les conclusions de l'informe insisteixen a pronosticar el pic epidèmic “alguns dies abans de la campanya electoral” del 14 de febrer i el pic de pressió assistencial a les UCI pocs dies abans de la celebració de les eleccions. A més, situa la campanya en plena “fase de mitigació”, amb dedicació intensiva a atendre la pandèmia i “dificultats per al rastreig òptim”.

“No es pot descartar que durant les setmanes de campanya electoral [en referència al 14-F] i la setmana del dia de les eleccions, s’hagin de prendre mesures de major restricció social que les actualment vigents”, afegeix el tercer punt de les conclusions, que descarta la possibilitat de mesures d’obertura de cara a aquells dies.

L'informe tampoc no descarta una acceleració de la velocitat de propagació les properes setmanes a causa de les baixes temperatures, la impossibilitat de tallar cadenes de contagi o l’extensió de la nova variant.

Poques possibilitats per a un recurs

De la seva banda, l'informe del Gabinet Jurídic assenyala que el decret de suspensió del 14-F pot "concretar una nova data o bé establir de manera objectiva els paràmetre per permetre realitzar una nova convocatòria" però en qualsevol cas ha d'incloure una referència a la nova data "per evitar una demora indefinida o no sotmesa a paràmetres objectius. 

Aquest informe preveu la possibilitat d'una impugnació del decret i també la possibilitat de mesures cautelaríssimes com les que ha dictat el TSJC. Però pronostica que "la viabilitat que la impugnació o mesura cautelar prosperés seria molt reduïda" si la decisió adoptada es troba avalada amb "la congruència entre els informes emesos i les decisions adoptades", i "especialment" la coincidència amb el posicionament "que hagin adoptat els partits polítics amb representació parlamentària". D'aquí la insistència del Govern a subratllar que la decisió va comptar amb el suport unànime dels grups.

 

Aquest informe, encarregat per Aragonès i que es va lliurar el mateix divendres al Govern, fa repàs dels arguments ja exposats el passat setembre per la Comissió Jurídica Assessora i subratlla els precedents d'ajornament de la convocatòria electoral que es va viure el passat mes d'abril a Galícia i Euskadi.

"Ajornament necessari"

El tercer informe en què el Govern ha basat la decisió d'ajornar els comicis correspon a la Direcció de Processos Electoral i conclou que és previsible que la pandèmia del Covid-19 provoqui "un greu impacte en les garanties democràtiques del procés" per la qual cosa asseguren que consideren "necessari l'ajornament".

 

"La legitimitat del procés electoral es veu afectada en prácticamente la seva totalitat, amb especial impacte i de forma transversal en la deliberació, el sufragi actiu i el sufragi passiu. La possible manca de legitimació d'un procés electoral és motiu suficient per al seu ajornament", s'assegura entre les conclusions de l'informe.

Així mateix s'argumenta que malgrat que la ciutadania pogués exercir el seu dret a vot, "no hi ha suficient oportunitats per la deliberació i la creació d'una opinió informada, que les candidatures no tindran suficients oportuntats per presentar els seus programes i candidats i que, en conseqüència, el resultat de les eleccions que pugui implantar-se podria no tenir prou fonament per ser legítim".

 

A la imatge principal, el vicepresident, Pere Aragonès, signant divendres el decret d'ajornament dels comicis / Ruben Moreno