El Govern de la Generalitat, presidit per Salvador Illa, ha reivindicat la gestió comunicativa que va fer l'executiu el passat 28 d'abril amb motiu de l'apagada general que va aturar tot el subministrament elèctric de l'Estat espanyol. En una pregunta parlamentària emesa per Junts per Catalunya, el conseller de la Presidència, Albert Dalmau, ha respost per escrit que l'executiu va "exercir les seves funcions de ser una font d'informació fiable, rigorosa i precisa". "Una situació sobtada com la de l’apagada podia esdevenir un marc idoni per a la difusió d’informacions falses, interessades i sense contrastar a la ciutadania, fet que contribueix a erosionar la confiança en les institucions", afirma l'executiu socialista a la resposta.
Amb tot, Dalmau remarca que la direcció comunicativa de l'apagada general va correspondre al Departament de Presidència, que es va coordinar amb el Departament d'Interior. Recorden que l'executiu va comparèixer fins a set ocasions entre el 28 i el 29 d'abril (tres de Parlon; una de Sílvia Paneque; i dues del president Illa). El Govern assegura que van buscar "l'equilibri entre la veritat de la informació i l'atenció a les demandes informatives". "L'acció comunicativa de la Generalitat no va estar condicionada per cap altre factor que els esmentats", assegura Dalmau, tot i les crítiques de l'oposició al fet que Illa comparegués al vespre just després del president del govern espanyol, Pedro Sánchez.
Accés "ràpid, fàcil i veraç" de la informació
El conseller de Presidència també recorda que el president Illa va donar explicacions de l'apagada el passat 6 de maig al Parlament de Catalunya, des d'on va reivindicar que la gestió informativa va atendre a un triple objectiu: "L'accés ràpid, fàcil i veraç possible a la informació". "La capacitat de respondre fefaentment a les demandes d’informació és el que determina si en cada moment es fa una declaració institucional o una atenció als mitjans, essent conscients que en un episodi de crisi hi ha compareixences periòdiques", subratlla el conseller Dalmau.
Amb tot, des del Govern expliquen que el trasllat d'informació de les persones que actuen com a portaveu es complementa en aquests casos amb la que aporten els professionals de perfil tècnic que també interactuen amb els professionals de la informació i llancen missatges a través dels canals propis de la Generalitat. Finalment, també justifiquen la centralització de la informació al Departament de Presidència per analitzar l'escenari de "forma àmplia" i "actuar amb la major precisió possible".
Crítiques de l'oposició
Tot i la resposta del conseller Dalmau, la principal crítica que es feia des de l'oposició amb l'apagada general va ser la "mala planificació comunicativa" del Govern de la Generalitat. De fet, fins i tot, en una enquesta del CIS, la ciutadania es va posar d'acord en un 60% que la informació durant aquella jornada per part del govern espanyol va ser deficient.