“Una polèmica generada artificiosament”. Així és com defineix el govern espanyol la nova avaria de Rodalies que, des de principis d’aquesta setmana, afecta la circulació de trens a Catalunya. Raquel Sánchez, ministra de Transports i exalcaldessa de Gavà, municipi on precisament ha tingut lloc la incidència de l'R2 Sud, no ha tornat a insistir aquest dijous que va ser un llamp el que va provocar la incidència, però, en tot cas, s’ha escudat en el fet que va ser “un fet fortuït”. “No és un problema de manca d’inversió”, ha afegit la ministra.

De fet, Raquel Sánchez ha assegurat que el nou caos de Rodalies “no té res a veure amb qui és el titular de la infraestructura”. “Amb una gestió des de Catalunya no s’evitarien incidències com aquesta”, ha remarcat la màxima responsable de Transports del govern espanyol en una entrevista a La 2. És més, la ministra s’ha negat absolutament a fer un traspàs integral del servei de Rodalies a la Generalitat, i ha assenyalat que la infraestructura ha de continuar gestionant-se des de Madrid: “Les vies no es poden traspassar”.

Sánchez no s’ha quedat aquí i, davant la reivindicació de fer un traspàs integral del servei a la Generalitat, ha tret mèrit a un dels grans arguments del Govern: el bon funcionament dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC). “Funcionen com una línia de metro”, ha dit, a més d’assegurar que en cap cas està demostrat que si tot es gestionés des de Catalunya, Rodalies funcionaria millor.

De fet, la ministra també ha volgut compartir les responsabilitats i ha assenyalat al Govern: “El titular del servei de Rodalies és la Generalitat des del 2010”, ha dit. En aquesta mateixa línia, ha instat el Govern a signar el contracte programa amb Renfe. Ha demanat a l’executiu de Pere Aragonès a “explicar les raons” per les quals es nega a signar-lo: el motiu és, senzillament, que signar-lo implica deixar per escrit la continuïtat de Renfe a Catalunya.

Finalment, la ministra Raquel Sánchez ha negat que la incidència a Rodalies d’aquesta setmana es degui a la manca d’inversió a la infraestructura. “Assumim que s’ha d’invertir a Catalunya perquè no s’hi va invertir en la dècada anterior, però la Generalitat ha de deixar de fer campanya i assumir les seves obligacions”, ha remarcat la ministra socialista.

És a dir, Sánchez ha insistit que el motiu de l’avaria ha estat “fortuït” i que això no té res a veure amb qui gestiona en aquell moment el servei. “Amb una gestió des de Catalunya no s’evitarien incidències com aquesta”, ha manifestat. També s’ha compromès a explicar la causa de la incidència un cop la investigació pugui determinar-la amb exactitud. “No tenim cap problema amb això i farem un acte de transparència”, ha afegit.