La portaveu del govern espanyol, Elma Saiz, ha assegurat aquest dimarts que continua viva la voluntat de presentar els pressupostos generals de l’Estat aquest primer trimestre, malgrat que els socis d’investidura estiguin més allunyats que mai. No només Junts per Catalunya ha trencat les seves relacions amb el PSOE, sinó que Esquerra Republicana exigeix que es compleixi l’acord d’investidura de Salvador Illa i que el Ministeri d’Hisenda faci algun pas per garantir que cedirà el 100% de l’IRPF a Catalunya. Com que aquesta carpeta està completament encallada, els republicans han presentat aquest mateix dimarts una esmena a la totalitat als pressupostos d’Illa; i tenen la mateixa exigència per als pressupostos de Pedro Sánchez. Tanmateix, Saiz ha relativitxat el xoc amb ERC i l’ha emmarcat en un desacord com qualsevol altre. 

És a dir, els comptes catalans i els espanyols estan encallats perquè la vicepresidenta primera del govern espanyol, María Jesús Montero, que és ministra d’Hisenda i també candidata del PSOE a les eleccions andaluses, es nega a complir l’acord signat amb els republicans i cedir l’IRPF a Catalunya. Fonts d’aquest Ministeri ja advertien la setmana passada que no farien cap tipus de gest com demana ERC perquè s’oposen completament al plantejament del partit d’Oriol Junqueras. I aquest dimarts ha sigut la portaveu de l’executiu de Pedro Sánchez qui s’ha limitat a assegurar que “no existeix cap acord” però que "es treballa i es dialoga en aquesta línia” per aconseguir-ho. “El finançament autonòmic també semblava impossible i s’ha aconseguit”, ha afegit. 

Fonts de la sala de màquines de la Moncloa asseguren a aquest diari que tenen la “tranquil·litat absoluta” que tot plegat se solucionarà. Però el que traslladen en privat membres de la direcció del Ministeri d’Hisenda és que els republicans hauran de “rebaixar” les seves expectatives si volen algun acord. Hisenda demana que, en comptes de cedir el 100% de l’IRPF com figurava l’acord ratificat per l’executiva del PSOE, es treballi en un model “en xarxa”. És, de fet, el que ja es va acordar a la comissió bilateral Estat-Generalitat, que va esborrar del mapa aquest punt clau que parlava d’un model que garantís que "sigui la Generalitat la que gestioni, recapti, liquidi i inspeccioni tots els impostos suportats a Catalunya". I parlava llavors d’una cistella de tributs en la qual la responsabilitat fiscal queda definida a partir de la participació de les dues administracions en la recaptació.

L’esmena a la totalitat d’ERC als pressupostos d’Illa

Aquest mateix dimarts, la secretària general d’Esquerra Republicana, Elisenda Alamany, ha anunciat la presentació d’una esmena a la totalitat als pressupostos del Govern de Salvador Illa. Després que ho fes Junts per Catalunya aquest dilluns, els republicans redoblen la pressió sobre el líder socialista davant la manca d'un compromís explícit del govern espanyol amb la recaptació del 100% de l'IRPF.

Republicans i socialistes catalans van allargar terminis per guanyar temps a la negociació, fent que el període de presentació de les esmenes a la totalitat acabés el 18 de març i el debat de les esmenes a la totalitat sigui el dia 20. En cas que es rebutgin les esmenes a la totalitat, el debat final seria el 24 d'abril. En tot cas, en aquests moments l'executiu d'Illa només té el suport dels sis diputats dels Comuns.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!