El govern espanyol donarà explicacions sobre Ceuta al Congrés i evita així el Senat, amb majoria del PP

El govern espanyol donarà explicacions davant les Corts per la crisi migratòria de Ceuta. Quatre ministres de l'Executiu de Pedro Sánchez compareixeran al Congrés dels Diputats per informar, en el marc de les seves competències, sobre l'incident ocorregut a la frontera amb el Marroc el passat 30 de juliol i la seva gestió en els dies posteriors. Seran el ministre de l'Interior, Fernando Grande-Marlaska; el ministre d'Exteriors, José Manuel Albares; la ministra de Defensa, Margarita Robles; i el ministre de Presidència i Justícia, Félix Bolaños.

El grup parlamentari del PP va registrar aquest dijous les mateixes sol·licituds de compareixença tant al Congrés com al Senat. Així, el govern de Sánchez ha decidit comparèixer aquest mateix mes d'agost a la Cambra "constitucionalment prevalent", el Congrés dels Diputats, "per evitar duplicitats i tenint en compte la importància i abast de la qüestió", segons precisen fonts del ministeri de Presidència i Justícia. D'aquesta forma, compareixeran tan sols a la cambra baixa, evitant la cambra alta en la qual el PP disposa de majoria absoluta.

El govern espanyol proposa a la presidenta del Congrés, Francina Armengol, que la ministra de Defensa comparegui el dia 25 d'agost, el ministre de la Presidència, Justícia i Relacions amb les Corts el dia 27, i els ministres de l'Interior i Exteriors el dia 28, en les seves respectives comissions. Al voltant d'un mes després de l'incident migratori en la ciutat autònoma espanyola ubicada al nord d'Àfrica.

Paral·lelament, l'Executiu espanyol es prepara per repartir els menors migrants que van entrar a Ceuta i tenen dret a una acollida, com ja va passar amb l'entrada massiva que es va produir a Canàries aquests darrers dos anys. El procés durarà setmanes o mesos i des del PP, tot i les reticències i la dependència de Vox en la majoria de les comunitats autònomes on governen, afirmen que compliran la llei i facilitaran la part d'acollida que els hi pertoqui. Així ho ha confirmat el vicesecretari popular Elías Bendodo: "El PP sempre compleix la llei", ha resolt el dirigent del PP en ser preguntat, amb motiu de les dificultats que van posar amb el repartiment dels migrants de Canàries i del seu vot en contra a la llei per repartir quan un territori està tensat per la pressió migratòria.

Així mateix, el Cos Nacional de Policia, la Guàrdia Civil, Frontex i l'Europol monitoren les xarxes socials davant dels rumors d'un nou intent de pas massiu a la frontera de Ceuta el 15 d'agost. "Tothom està molt vigilant", va assegurar aquest dijous el portaveu de la Comissió Europea, Guillaume Mercier. El portaveu de l'executiu comunitari ha recordat que s'han reforçat les mesures de protecció a Ceuta amb la instal·lació de barreres físiques al mar: "Això implica que tenim més informació sobre el que està passant les 24 hores al dia, els set dies a la setmana". A més, ha afegit que algunes xarxes socials ja han pres mesures i han denunciat alguns fets. Si finalment hi ha un nou intent el 15 d'agost, Marlaska ha afirmat que posaran "tots els recursos necessaris" per afrontar qualsevol situació

Des del govern espanyol situen l'origen d'aquesta crisi migratòria en la interpretació que les màfies de tràfic de persones van fer d'una sentència del Tribunal Suprem que indicava que no es podia expulsar els migrants que arribaven a Ceuta nedant perquè no hi havia una frontera física. Aquesta és la tesi també del Centre Nacional d'Intel·ligència (CNI), fonts del qual van advertir fa uns dies que aquesta sentència va provocar "un efecte crida". Els darrers dies s'ha instal·lat una barrera de boies per marcar els límits de la ciutat al mar i acabar amb aquest buit legal, que va provocar una arribada massiva sense precedents de més de 70.000 persones i un pas per la frontera que va deixar al voltant de 70 morts.

A banda, continua el moviment als jutjats al voltant de l'incident, després de la denúncia presentada pel partit Iustitia Europa. La jutgessa de l’Audiència Nacional María Tardón ha demanat a la Guàrdia Civil si va rebre alguna alerta abans de l’entrada a Ceuta. Tardón també demana informació sobre el dispositiu policial que es va desplegar. Aquest dilluns, l'alt tribunal ja va demanar al Cos Nacional de Policia que investigui si l’arribada de migrants va ser "una acció concertada". Aquests dies posteriors a l'incident hi ha hagut controvèrsia al voltant de què se sabia o no de l'entrada massiva: fonts del CNI han expressat que es va avisar, mentre que Interior ha insistit que no van rebre cap informació. L'oposició ha criticat aquesta circumstància, assenyalant que sí és cert hi ha un problema de coordinació al govern espanyol entre ministeris.