La Junta d'Extremadura, presidida per Guillermo Fernández Vara, ha aprovat una subvenció de 81.602 euros d'ajuda a la "tauromàquia", coincidint amb l'estat actual de la pandèmia de la Covid. L'ajuda anirà destinada a 12 associacions i col·lectius per al "suport i foment de la cultura taurina" a la comunitat, amb partides d'entre 2.000 a 6.000 euros, segons informa Público.

El Diari Oficial d'Extemadura (DOE) ha indicat que aquestes subvencions estan destinades a "elements i material didàctic necessari per a activitats incloses en els plans d'ensenyament de les Escoles de Tauromàquia registrades i establertes a Extremadura".

Amb aquestes partides la Junta pretén finançar cursos o jornades formatives de naturalesa docent dirigides a diferents professionals, col·laboradors i col·laboradores, i autoritats que intervinguessin en les "festes taurines, impulsant l'aprenentatge i la formació professional en aquests dos eixos".

També s'ajudarà a la  "difusió i divulgació a Extremadura del món del toro", finançant despeses de conferències, col·loquis, taules rodones, exposicions, impressió de revistes, guies, fullets i cartells informatius.

 

 

Tot això passa quan el Tribunal Constitucional ha reconegut que la faena d'un torero no es pot considerar creació artística.

"'Faena' de dues orelles amb petició de cua al toro 'Curioso' núm. 94, de pes 539 kgs, nascut el febrer de 2010 ramaderia Garcigrande Feria de San Juan de Badajoz, dia 22 de juny de 2014". Aquest és el text que el torero Miguel Ángel Perera pretenia inscriure al registre de la propietat intel·lectual com a creació artística, intenció que ha quedat denegada després de la sentència de la Sala civil del Tribunal Suprem que fixa que la 'faena' -execució d'una corrida- d'un torero no pot tenir propietat intel·lectual.

Segons la sentència, la 'faena' d'un torero no pot registrar-se com a obra objecte de propietat intel·lectual per entendre que en la mateixa no és possible identificar amb precisió i objectivitat en què consisteix la creació artística original del torero per reconèixer els drets d'exclusiva propis d'una obra de propietat intel·lectual.

La Sala afirma que, segons la jurisprudència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE), el concepte d'obra suposa la concurrència de dos elements cumulatius: que ha d'existir un objecte original que constitueixi una creació intel·lectual pròpia del seu autor; i que la consideració d'obra es reserva als elements que expressen l'esmentada creació intel·lectual.

El tribunal considera que la creació intel·lectual (artística) hauria de quedar expressada de manera que pogués identificar-se amb prou precisió i objectivitat, encara que aquesta expressió no fos necessàriament permanent. "En la 'lídia' d'un toro no és possible aquesta identificació, perquè no es pot expressar de forma objectiva allò en què consistiria la creació artística del torero en fer una concreta feina, més enllà del sentiment que transmet als qui la presenciïn, per la bellesa de les formes generades en aquest context dramàtic", subratlla la Sala.