6 de cada 10 ciutadans europeus consideren que la imatge d'Espanya s'ha vist perjudicada arran de la crisi institucional provocada a l'entorn del procés sobiranista de Catalunya. Són dades de l'informe sobre la reputació de la marca Espanya al context europeu elaborat pel Reputation Institute a partir d'una mostra de 1.740 enquestes elaborades a 8 països, entre ells Espanya.

L'estudi afirma que el 85,8% dels europeus estan familiaritzats amb el procés independentista per la presència mediàtica que ha tingut arreu d'Europa. La reputació d'Espanya ha baixat un 3,1% en set mesos i ha trencat la tendència a l'alça que mostrava des del 2014, segons es desprèn del mateix treball.

A banda, la dimensió racional més perjudicada pels últims esdeveniments a Catalunya ha estat la qualitat institucional espanyola, segons Reputation Institute. L'impacte negatiu a la reputació d'Espanya s'ha vist reflectit principalment a França i a Alemanya. Una altra dada que aporta el treball és l'impacte que la qüestió podria tenir al turisme, que es xifra en 12.000 milions d'euros per la caiguda d'un 15,37% de visitants.

També s'indica que la caiguda de la reputació a Espanya ha tingut un impacte a les ciutats principals, però que és a Barcelona on es registren els descensos més significatius. Amb tot, la imatge de Madrid, des del punt de vista emocional, es veu més afectada que la de Barcelona pel fet de tenir més relació amb la marca Espanya.

A banda, una part de les enquestes s'han fet a alts directius d'empreses, que afirmen que Espanya, i en major mesura Catalunya, han perdut atractiu inversor. Això, indica l'informe, s'ha vist reflectit en la reducció de les inversions de companyies que actualment ja tenen operacions en territori estatal.