El Govern ha aconseguit aquest dimecres aprovar el tercer i últim decret de suplement de crèdit en el primer any de legislatura de Salvador Illa, que no va aconseguir aprovar pressupostos per aquest 2025. El text ha aconseguit el suport, a banda dels 42 diputats del PSC, dels 20 d'ERC i dels 6 dels comuns, després de negociar contrapartides amb tots dos partits, és a dir, amb els mateixos 68 diputats que van avalar la investidura del president Illa a l'agost i amb qui ja havien tirat endavant els dos suplements anteriors. Junts s'ha abstingut en la votació mentre que la resta de partits (PP, Vox, CUP i Aliança Catalana) han votat en contra.
En total, el Govern, tal com ha explicat la consellera Alícia Romero, en el ple, disposarà de 4.000 milions d'euros per "fer front a les obligacions i iniciar alguns projectes i programes". "El Govern continua treballant pel país, garanteix la qualitat dels serveis públics i inicia nous projectes", ha insistit, mentre ha manifestat la seva intenció de tenir pressupostos de cara el 2026. Des d'ERC ja han avisat que, com van fer a finals del 2024, si no s'han complert els acords pendents no se'n podrà arribar a nous, amb el nou model de finançament i el traspàs de Rodalies al centre.
Sense finançament ni Rodalies no hi haurà pressupostos: l'avís d'ERC
En nom d'ERC ha intervingut el diputat Albert Salvadó, que, precisament ha recordat a la consellera que sense aquests dos punts claus que republicans i socialistes van pactar per a la investidura de Salvador Illa, no hi haurà "ni pressupostos ni estabilitat". Pel tercer suplement de crèdit, aquests dos partits van arribar a un acord per convocar 200 noves places a l'Agència Tributària de Catalunya, un pla de rehabilitació d'habitatges o l'ampliació de places a les escoles bressol. Els altres socis del Govern en aquesta qüestió, els comuns, han instat al Govern a "complir i executar" els seus compromisos amb el partit de Jéssica Albiach, ara que compta amb els recursos necessaris per fer-ho, i també han mirat ja cap a la negociació dels comptes per l'any vinent, recordant a Romero quines són les seves prioritats: habitatge, serveis públics i transport.
Junts, que s'ha abstingut en la votació d'aquest dimecres com ja havia fet en les dues votacions previes a la cambra catalana, ha tornat a lamentar que el Govern opti pels decrets de suplement de crèdit enlloc de lluitar perquè hi hagi pressupostos, tal com tocaria. Jordi Munell, diputat juntaire, ha posat el dit a la nafra i ha assegurat que "en un país normal", els socis d'investidura, és a dir, ERC i els comuns, haurien de donar també suport als comptes del Govern.