El diputat Isaac Padrós denuncia catalanofòbia i intimidació de la policia espanyola a la Jonquera

El diputat de Junts al Parlament Isaac Padrós ha denunciat davant la Fiscalia un agent del Cos Nacional de Policia per discriminació, coaccions i un delicte contra la integritat moral arran d'un episodi succeït quan va anar a la comissaria de la Jonquera (Alt Empordà) a renovar el DNI de la seva filla. En l'escrit de denúncia, al qual ha tingut accés ElNacional.cat, la família relata que es va requerir a Padrós identificar-se "per la força" i "sense cap causa legal" després de mantenir el català en la conversa i d'un desacord sobre si havia de pagar o no el tràmit en ser família nombrosa. Després de tot plegat, l'agent va denunciar el diputat per desobediència.

La denúncia assenyala que la família va rebre "un tracte hostil, humiliant i discriminatori" per part dels agents de la Policia quan van assistir a la comissaria de la Jonquera el passat dimecres, 29 de juliol, per renovar el DNI de la filla. Pel que fa a la llengua, l'escrit relata que se'ls va dir en quatre ocasions que parlessin en castellà perquè els agents no els entenien quan deien a quina hora tenien la cita per fer el tràmit. Una vegada dins, van demanar que se'ls apliqués l’exempció de la taxa d’expedició del DNI que correspon a les famílies nombroses. L'agent els va indicar que això ho havien d'haver advertit a l'inici del tràmit i que ja no podia ser. Un cartell a la paret ho indicava, però Padrós, que és cec, li va explicar que per la seva condició no ho havia vist i va lamentar que no l'hi havien explicat.

En insistir el diputat que no li corresponia pagar, se'ls va apartar i van acostar-s'hi fins a set agents. L'escrit de denúncia a la Fiscalia sosté que va ser "una presència objectivament intimidatòria envers una família integrada per una mare amb la seva filla menor a la falda i una persona cega dreta amb el seu gos pigall". La discussió sobre el pagament de la taxa va derivar en una topada per l'ús del català, ja que el diputat juntaire va mantenir la llengua i l'agent li va reiterar que no l'entenia i, segons l'escrit, li va exigir que parlés en castellà. Llavors, Padrós va apel·lar als drets lingüístics i va demanar la intervenció d’un traductor, que se li va denegar amb la resposta que no n’hi havia.

Tot seguit, l'agent va requerir a Padrós que s'identifiqués amb el DNI. Ell va buscar a la butxaca les targetes que duia, va identificar al tacte el seu carnet de diputat al Parlament de Catalunya, el va allargar a l’agent i es va identificar com a diputat. Segons la denúncia, l'agent va respondre que allò no valia per a res i que havia de ser el DNI, "mentre la resta d’agents reien i en feien mofa". Llavors, la dona de Padrós, Carme Termens, va buscar el document d'identitat del seu marit. Segons l'escrit per a la Fiscalia, l'agent l'hi va treure bruscament de les mans agafant-la del braç, espantant-la a ella i a la nena. La família denuncia que no saben per a què s'han requerit aquestes dades i què s'ha fet amb aquesta informació.

Els agents els van instar a marxar si no volien pagar el tràmit i els van conduir a la porta de la comissaria. La família va fer el tràmit tot posant una queixa formal i, segons l'escrit, van rebre comentaris de burla dels agents. Paral·lelament, Padrós va trucar als Mossos d'Esquadra per denunciar la situació. Allà es va plantar una patrulla, que va parlar amb l'agent de la policia espanyola. Aquest, però, va acabar denunciant Isaac Padrós per desobediència, i va estendre l'acta-denúncia. Segons la família, l'acta falta a la veritat perquè assenyala que Padrós es va negar a identificar-se.

Denuncien quatre presumptes delictes a la Fiscalia

Per tot plegat, la família ha denunciat l'agent del Cos Nacional de Policia per diversos delictes: contra l’exercici dels drets cívics (art. 542 CP) en considerar que es va vulnerar el dret a rebre atenció en català i a renovar el DNI; per denegació discriminatòria d’una prestació (art. 511.1 i 3 CP) per la qüestió de l'exempció a famílies nombroses; per un delicte contra la integritat moral (arts. 173.1 i 175 CP), per les "burles i riures col·lectius" i la situació que consideren intimidatòria en la identificació; i per falsedat en document oficial (art. 390.1.4t CP), per l'acta-denúncia per desobediència. L'escrit s'ha presentat a la Fiscalia de Girona perquè obri una investigació.