El delegat del govern espanyol a Catalunya, Carlos Prieto, ha presentat la renúncia voluntària al seu càrrec aquest divendres després d'haver estat escollit oficialment per a la candidatura del PSC a les eleccions al Congrés dels Diputats del pròxim 29 de novembre. El mateix Prieto havia fet arribar aquest dijous una carta tant al ministre de Política Territorial i Memòria Democràtica, Ángel Víctor Torres, com al president del govern espanyol, Pedro Sánchez, anunciant la seva decisió de deixar el càrrec. La delegació del govern espanyol a Catalunya ha enviat aquest divendres un comunicat on agraeix a Prieto la seva feina durant els últims set anys a la institució. El cessament de l'encara delegat de les seves funcions serà oficial el pròxim dimarts, quan aquesta decisió es prengui al Consell de Ministres.
La dimissió de Prieto arriba després que aquest divendres el PSC, en el seu Consell Nacional extraordinari, hagi presentat les seves llistes electorals, en les quals el delegat és el número 7 de la candidatura del PSC per al Congrés en la circumscripció des de Barcelona, la llista que lidera el candidat del partit, l'exalcalde de Barcelona i ministre d'Indústria i Turisme, Jordi Hereu. En una nota de premsa, la delegació destaca que Prieto ha pres la decisió "atesa la incompatibilitat entre la seva candidatura electoral i les seves actuals responsabilitats institucionals". El Consell de Ministres preveu, per tant, aprovar el cessament dimarts vinent, dia 20 d'octubre, a petició del mateix delegat, que es farà efectiu l'endemà amb la seva publicació al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE).
Set anys treballant pel govern espanyol a Catalunya
Amb aquesta dimissió, Prieto tanca una etapa de més de set anys "de servei públic a l'Administració General de l'Estat a Catalunya", primer, i des de juliol de 2019, com a subdelegat del govern espanyol a Barcelona durant gairebé quatre anys. Des de març de 2023, Prieto va ser nomenat delegat del govern espanyol per a tot Catalunya, càrrec que ha ostentat durant els últims tres anys i mig. Ara, la seva candidatura al Congrés dels Diputats en el 7è lloc de la candidatura per Barcelona l'obliga a renunciar per poder fer campanya electoral. Segons les últimes enquestes publicades, el PSC mantindria la seva representació per Catalunya, raó per la qual és força probable que Prieto obtingui l'acta de diputat al Congrés espanyol, ja que, el 2023, el PSC va obtenir 13 escons a la demarcació de Barcelona.
Segons el comunicat de la delegació del govern espanyol, durant aquests anys Prieto "ha afrontat diferents reptes institucionals i de gestió", com manifestacions, desastres naturals, eleccions i altres actuacions, "i ha participat en la gestió d'esdeveniments de gran rellevància per a Catalunya". Entre aquests, més recentment, per exemple, hi ha la visita de Lleó XIV a Catalunya aquest mes de juny. En la nota, Prieto agraeix "la col·laboració i el compromís dels empleats públics de la delegació del govern espanyol, com també la feina compartida amb les diferents institucions i administracions" durant aquests anys de servei públic.
