L’alcalde de Mataró, David Bote (PSC), és una de les veus més importants i influents del municipalisme català com a president de la Federació de Municipis de Catalunya (FMC). És amb aquesta doble característica d’alcalde i referent municipalista que Bote, en el marc d’una conferència organitzada pel Nova Economia Fòrum celebrada aquest dimecres al matí a Barcelona, ha reivindicat la política local com a instrument per a “la contenció de les desigualtats socials”, alhora que ha defensat la necessitat d’articular estructures en “l’arc metropolità”, entre les quals la línia orbital. Per l’alcalde de la capital del Maresme, es tractaria d’una infraestructura clau per “connectar les ciutats metropolitanes”.
En l’acte, en el qual han estat presents, entre altres, el president Montilla, el conseller Espadaler, l’alcalde de Cornellà, Antoni Balmón, i el president del grup parlamentari socialista, Ferran Pedret, Bote ha bastit una defensa de l’acció municipalista en la “transformació i dignificació de l’espai públic”, però també com a bastió per “preservar el món local de les onades de polarització”, en referència a l’auge de l’extrema dreta i la possibilitat que en les properes eleccions municipals del 2027 incrementi la seva presència als ajuntaments de tot Catalunya. L’antídot, per Bote, és afrontar els reptes actuals, principalment els dels “desequilibris territorials i el despoblament”.
En aquest sentit, Bote ha lamentat que els desequilibris socials comporten uns desequilibris territorials que ara ja van més enllà dels termes municipals, amb l’aparició d’una “segregació en base de renda amb salt de municipi”, amb pobles i ciutats que concentren les rendes més altes i altres que concentren les més baixes amb l’afegit que aquests tenen “els ingressos compromesos en despesa social per atendre la població més vulnerable”. “Això posa en perill l'esquelet de la xarxa de ciutats que aguanta el país”, ha continuat Bote. Per això, el president de l’FMC ha reclamat una necessària revisió de l’actual sistema de finançament local i aconseguir una “millor distribució”.
Arc metropolità i línia orbital
En un àmbit més local, el també alcalde de Mataró ha recordat que fins a principis dels anys vuitanta “no estava garantit el subministrament d’aigua les 24 hores tots els dies de l’any”, com a exemple de la tasca duta a terme pels ajuntaments democràtics, a més de reivindicar actuacions com la del TecnoCampus de Mataró, que acull uns 4.000 estudiants. També ha defensat una “aproximació pragmàtica” als problemes de Rodalies i en especial l’R1, que és la que circula pel Maresme, admetent que als mateixos alcaldes de la comarca “ens ha faltat reivindicar inversions a la línia, perquè la realitat de l’R1 fos millor”.
Això sí, Bote ha considerat que afavorir millores en aquesta línia a partir de més inversions i la millora de les estacions “no ha d’anar en detriment dels plans del Govern de recuperar la idea de connectar les ciutats metropolitanes amb l’arc metropolità”, que s’articularia a través d’una “línia orbital” que permetria “millorar la planificació del creixement de les estructures metropolitanes”, tenint en compte que per Bote, el terme municipal de Mataró no permet grans plans de creixement, “perquè el nostre sòl urbà ja està pràcticament esgotat”, i tampoc hi ha intenció de fer créixer el sòl urbanitzable a costa del sòl agrari o forestal. Per això mateix, Bote advoca per una “regeneració urbana” i una “redistribució de la densitat”.
Finalment, l’alcalde de Mataró també s’ha referit als plans de transformació de la carretera N-II, apuntant que en un futur aquesta principal via de comunicació serà apta per a vianants i mitjans de mobilitat sostenible, que aproparà els municipis de la comarca i en millorarà la relació. De fet, l’alcalde de Mataró ha fet la broma que, amb aquesta reconversió, “Vilassar passarà a ser un barri de Mataró”, una afirmació que, més enllà que agradi o no als veïns d’aquest segon municipi, suposa millorar la connectivitat dins del Maresme.
L'alcalde de Lamine Yamal és... del Betis
L’acte ha finalitzat en un ambient més distès quan s’ha posat sobre la taula el paper del mataroní més popular d’aquests moments, el futbolista del FC Barcelona Lamine Yamal. Bote, que s’ha reivindicat com a seguidor “del Betis”, ha recordat que gràcies a ell s’ha pogut passejar la bandera de Mataró arreu del món, un fet que agreixi molt, reivindicant, això sí, que hi ha moltes més realitats a Mataró a banda de la de Yamal.