Quin ha de ser el paper de Catalunya al mar Mediterrani? Sota aquesta premissa, ElNacional.cat va organitzar aquest dijous un debat al Palau Robert de Barcelona per trobar respostes a aquesta pregunta. Cal una estratègia concreta? Quins passos s'han de seguir? Com ens connectem amb el corredor mediterrani? L'acte va comptar amb la participació del president del Port de Barcelona, Damià Calvet; la consellera d'Acció Exterior i Govern Obert, Victòria Alsina; l'advocat Jordi Domingo i l'activista social Fàtima Ahmed. Amb motiu del MedCat 2030, una estratègia impulsada pel Govern que es desplega sobre la base de tres eixos —compromís, incidència i aliances—, es vol fomentar Catalunya com a hub del Mediterrani. Els experts van ser preguntats sobre aquesta zona geogràfica, el paper que ha de tenir Catalunya i es van fer pinzellades sobre les relacions socials i culturals.

"Volem ser la porta del sud d'Europa"

Damià Calvet, president del Port de Barcelona, va defensar que "Catalunya sempre ha tingut una tradició mediterrània llargament documentada" i va criticar que "el problema que té Catalunya és que sempre ha tingut un Estat que li ha jugat en contra". Durant la seva intervenció en l'acte organitzat per aquest mitjà, l'exconseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat entre el 2018 i el 2021 va indicar que "volem ser la porta del sud d'Europa" i va afegir que "actualment ja ho som" pel que fa al tràfic de mercaderies i de passatgers, però que "cal anar més enllà". En aquesta línia, l'expert en urbanisme va assegurar: "Des del Port remarem en aquesta direcció perquè Barcelona i Catalunya es converteixin en aquesta porta del sud del continent europeu", i va reivindicar el paper dels ports catalans. Preguntat per si Barcelona és un hub de creuers, Calvet va defensar que no. "No només som un hub de grans embarcacions, som el principal port de la Mediterrània". Paral·lelament, el polític català va afegir: "També som cada vegada més un hub energètic". L'exconseller va explicar que el subministrament de gas "està condicionat per Ucraïna" però va afegir que Barcelona compta amb una planta de gasificació que abasteix la ciutat, l'àrea metropolitana i part de la Península. "El futur del gas al sud d'Europa pot passar pel Port de Barcelona", va reivindicar. A més, va afegir que també s'està exportant gas liquat tant a França com a Itàlia. "També tenim moviments amb el Marroc, Algèria i Tunísia, però podríem tenir molt més tràfic econòmic". En aquest sentit, Calvet va afirmar que en el comerç internacional el Mediterrani no és al centre, sinó que és el Pacífic qui té el protagonisme, però va assenyalar: "Nosaltres som un lloc de pas amb identitat pròpia". Durant el debat obert amb la resta de ponents, el polític català va defensar que el Port de Barcelona és l'únic que està connectat amb Europa i va demanar que es connectessin també els de Tarragona i València. "Ens falta fer més gran la xarxa de ferris amb el nord d'Àfrica i créixer en infraestructures".

Corredor mediterrani

Sobre el corredor mediterrani, el president de la principal infraestructura de transports i serveis de Catalunya va assegurar que "som el centre d'atenció" i va agregar que la resta de ports "volen aprendre de nosaltres". Calvet va insistir en el fet que "ens hem convertit en uns experts en autopistes del mar" i va acabar sostenint que "hem de saber fer servir aquest lloc de pas a favor nostre". Finalment, el llicenciat en Arquitectura va finalitzar la seva intervenció assegurant que des del Port s'intentarà enfortir aquesta "política de xarxes" i va fer un crit perquè les institucions del país apostin per crear sinergies amb les altres institucions europees.