La ministra de Defensa espanyola, María Dolores de Cospedal, viatja aquest diumenge a Austràlia en una visita que es perllongarà fins al 6 de juny, amb la intenció de reforçar els vincles de cooperació en matèria de Defensa. Amb tot, no passa desapercebut que el viatge s’anuncia just després que s’hagi tingut coneixement que dos vaixells de guerra fabricats per l’empresa pública espanyola Navantia per a l’Armada australiana han tingut seriosos problemes, fins al punt que un d’ells ha hagut de ser portat al dic sec.

Efectivament, els vaixells de guerra HMAS Adelaide i HMAS Canberra, construïts en drassanes espanyoles i amb un cost de 3.000 milions de dòlars australians -uns 2.000 milions d'euros- tenen diversos problemes de disseny i propulsió que els han inhabilitat per participar en maniobres conjuntes amb l’armada nord-americana aquest mateix mes de juny.

HMAS Adelaide (LHD 01) under construction Navantia Ferrol Spain wikimedia

L'Adelaide en construcció al Ferrol, amb la fragata Cristóbal Colón en primer terme / Wikimedia Commons-Nemigo

És en aquest context que s’anuncia el viatge de Cospedal per mitjà d’una nota del Ministeri de Defensa. En ella no es fa esment dels problemes amb els dos vaixells, que són bessons del vaixell l'armada espanyola Juan Carlos I, però sí que s’incideix que el motiu de la visita és precisament millorar l'operabilitat entre les dues Armades i, a més, proporcionar instrucció a les dotacions australianes que serviran als destructors de la classe Hobart, també de fabricació espanyola.

De fet, Cospedal té previst navegar a bord de la fragata espanyola Cristóbal Colón -a partir de la qual s’ha desenvolupat la classe Hobart-, actualment en aigües australianes. També a bord d’aquest vaixell de guerra està prevista una trobada amb la representació de la comunitat espanyola a Austràlia.

Vaixells defectuosos

Tal com van reflectir diversos mitjans locals fa uns dies, els defectes en els vaixells HMAS Adelaide i HMAS Canberra han provocat la indignació del col·lectiu militar australià, fet que ha obligat la constructora Navantia a treballar amb l’armada australiana i el seu Ministeri de Defensa per solucionar els problemes, amb l’objectiu que els vaixells tornin a estar operatius a l’octubre. Això sí, sense poder participar en les maniobres previstes al juny.

Aquest tipus de vaixell està construït i dissenyat per Espanya, mentre que el sistema de propulsió és de l'alemanya Siemens i els sistemes són de l'anglesa BAE System.