La Federació d’Associacions de Pares d’Escoles Lliures (FAPEL) ha respost aquest divendres a la carta que la consellera d’Educació, Anna Simó, va enviar aquest dijous a les famílies. En la seva missiva, la FAPEL diu que la resposta a la demanda d’implicació de les famílies feta per Simó ja es “coneix sobradament” i que els familiars volen participar en les decisions educatives dels seus fills, però el departament no els ha “deixat” implicar-s’hi més. Per a la FAPEL, la família és la “primera i principal responsable de l’educació dels infants, de la mateixa manera que el docent ho és a l’escola”. Per això, “si aquest binomi no funciona i flueix, la tensió només és en perjudici dels infants”.
En aquest sentit, asseguren que l’entitat defensa aquesta posició de fa temps, però també assegura que ni l’administració no l’escolta ni “fa res”. Per tot això, proposa que “caldria revertir les polítiques que han menystingut la família, que l’ha desacreditat i, en certa manera, expulsat de l’educació”. “No volem conflicte, volem èxits”, afegeixen.
Protesta de les escoles concertades
Respecte a la protecció de la diversitat als centres, la FAPEL critica el departament perquè considera que la resposta habitual “ha estat la contrària”. Així, considera que les escoles concertades són un instrument d’aquesta solidaritat i que se l’ha “menystingut i assetjat incansablement amb polítiques i normes restrictives”, sobretot pel que fa a les escoles que segreguen per sexes. “El bàsic és prestigiar la família, protegir el seu àmbit en educació i donar-li el suport que necessita, perquè cap pare o mare vol cap mal per als seus infants”, afegeixen.
Dels docents, la FAPEL diu que els veu “humiliats, farts, cansats i acovardits de tants canvis, innovacions i de veure que han d’anar fent passar els seus alumnes sense saber llegir prou i ben justos de mates”. “Ja ni protesten obertament i molts han passat a la vida vegetativa per culpa d’una (des)governança terrible. En aquest context, volem atraure talent per a l’escola?”, es pregunten. “El bàsic és prestigiar els mestres, escoltar-los i deixar-los fer la feina que saben fer”, conclou. Per tot això, considera que cal més pressupost, perquè no hi ha “res més prioritari que l’educació”.
La carta de la consellera Anna Simó
En la seva carta, la consellera demana suport per als docents i també destaca el paper clau de les famílies en l’acompanyament en l’estona dedicada a l’estudi i la gestió responsable de les pantalles. Respecte als docents, diu que “són professionals que necessiten la confiança i la implicació de les famílies, el vostre suport”, indica. “Compto amb vosaltres per fer pinya en favor d’una educació de nivell per als nostres fills i filles”, conclou.