El Congrés dels Diputats ha aprovat aquest dijous la llei de Serveis d’Atenció a la Clientela. Així, queden a partir d’ara prohibides les trucades spam i també queda garantida l’atenció en català als consumidors per part de les grans companyies. La norma ha tirat endavant perquè aquesta darrera mesura —la de respectar els drets lingüístics de catalans, bascos i gallecs als seus respectius territoris— estava pactada entre Junts per Catalunya i el PSOE. La iniciativa forma part, per tant, de la carpeta de mesures del govern espanyol que els independentistes capitanejats a Madrid per Míriam Nogueras sí que avalaran perquè ja existeix un pacte previ entre ambdues parts.
La norma estableix que la presentació de consultes, queixes, reclamacions o incidències de les empreses que presten serveis en comunitats autònomes amb llengua oficial diferent del castellà es realitzi "en castellà o en qualsevol de les llengües oficials" quan el servei d'atenció a la clientela sigui dirigit a clientela situada en autonomies que disposin de llengües cooficials. Esquerra Republicana ha reivindicat des d’un principi la coautoria d’aquesta esmena que garanteix l’atenció en català als consumidors per part de les empreses de més de 250 treballadors, amb més de 50 milions de facturació o que prestin serveis d'interès general. El diputat republicà Jordi Salvador ha assegurat durant la seva intervenció que la iniciativa estava pactada amb els socialistes en l’anterior legislatura, però que va decaure perquè Pedro Sánchez va convocar noves eleccions generals, les del 23-J de 2023.
En la norma aprovada aquest dijous pactada entre govern espanyol i Junts s’estipula la “formació obligatòria en català per als treballadors dels serveis d’atenció a la clientela” per tal que “puguin atendre els clients amb garanties”. Així mateix, introdueix la “substitució de l’obligació de respondre com a mínim en castellà per la de fer-ho amb la llengua oficial amb la qual s’hagi adreçat el client a l’empresa”. Finalment, les comunicacions escrites i verbals de l’empresa amb el client també “s’adaptaran a la llengua triada per aquest en iniciar el contacte”.
Prohibició de les trucades ‘spam’
La llei aprovada aquest dijous al Congrés penja del Ministeri de Consum que lidera Pablo Bustinduy. Sumar va introduir una esmena que s’ha convertit en la més coneguda de la iniciativa a tot l’Estat: queden prohibides les trucades spam. Les grans empreses estaran obligades a usar un prefix per a les seves trucades comercials, i les operadores de telefonia hauran de bloquejar les trucades que no usin aquest prefix. Les trucades comercials sense consentiment quedaran prohibides i els contractes que es formalitzin en aquestes trucades quedaran anul·lats.
Entre les principals mesures, es pretén que el 90% de les grans empreses atenguin en menys de tres minuts i que no s'usin sistemes automatitzats com a únic mètode d'atenció. És a dir, garantir el dret a ser atès per una persona i no pas una màquina.
