Després del relleu de Rosa Alarcón al capdavant de l'Àrea de Mobilitat, l'Ajuntament de Barcelona amb Ada Colau al capdavant continua marcant distàncies amb l'equip de gestió de l'etapa d'Alarcón. Laia Bonet, la nova titular, ha decidit d'alguna forma relegar en les seves responsabilitats Manuel Valdés López, gerent adjunt de Mobilitat, incorporant el mateix càrrec a Oriol Altisench, enginyer i actual degà del Col·legi d'Enginyers de Camins, Canals i Ports de Catalunya. Amb aquest distanciament, Bonet mostra poca confiança a Valdés, que s'ha vist embolicat en una investigació de la fiscalia per "connivència municipal amb la conducta infractora reiterada de les empreses incumbents".

I és que l'Àrea de Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona no ha donat treva al grup del PSC encapçalat per Jaume Collboni. Davant de la demanda interposada per la 'start up' Tucycle Bikesharing, en la qual denunciava una possible maniobra del consistori municipal per ampliar llicències de motos compartides sense concurs beneficiant les grans empreses operadores, el Jutjat Contenciós Administratiu número 11 de Barcelona va citar a declarar pel cas a Manuel López Valdés. Aquesta ha estat la gota que ha vessat la paciència d'una Laia Bonet que vol iniciar el seu periple en la cartera de mobilitat sense arrossegar problemes del passat.

L'Àrea de Mobilitat, molt qüestionada per la seva actuació i decisions, estava immersa en una greu crisi que ja es va saldar amb la sortida de Rosa Alarcón fa tan sols unes setmanes. Fonts internes asseguren que la pressió dins del consistori per la judicialització de totes les causes obertes ha obligat l'Ajuntament de Colau a intervenir en l'assumpte.

Manuel Valdés López és l'autor de l'informe tècnic justificatiu de la necessitat de revisió del nombre de llicències temporals d'ús comú especial del domini públic per a l'estacionament de ciclomotors i motocicletes d'ús compartit en règim d'explotació econòmica en el terme municipal de Barcelona, emès en data 21 de desembre de 2020. La gestió va conduir a l'Ajuntament de Barcelona a augmentar en 3.000 el nombre de llicències municipals de motos elèctriques compartides sense presentar un nou concurs ni obligar al compliment de la llei que fixava en 381 el nombre de motos per operador, encara que a la pràctica n'hi havia moltes de més concentrades en mans d'unes quantes empreses.

Hi va haver crítiques per part de qui entenien que aquesta decisió del consistori només beneficiava les empreses que ja estaven operant a la ciutat i que disposaven dels vehicles. Es tracta dels grans operadors Ecooltra, Acciona, Yego i Movo. Davant d'aquesta situació, l'empresa Tucycle Bikersharing va presentar una demanda per "connivència municipal amb la conducta infractora reiterada de les empreses incumbents".

La gestió directa de Manuel Valdés López s'ha vist en dubte a tot el procés de gestió dels serveis de mobilitat compartida. El consistori també ha estat denunciat davant del Tribunal Català de Contractes del Sector Públic pel cas de les motos compartides sense concurs públic. Al seu torn, la Fiscalia ha investigat el gerent pels delictes de prevaricació, falsedat documental, malversació de cabals públics i tràfic d'influències.