'Compra a prop i compraràs sostenible', aquest és el lema de la nova campanya de l'ajuntament de Barcelona per promoure el petit comerç i el producte de proximitat. La sorpresa, denunciada públicament per l'oposició, és que les bosses de roba amb què es vol fer arribar el missatge són fetes a la Xina. 

A través de twitter, Miquel Colomé, conseller del Districte de Gràcia per Esquerra, ha escrit: "Per si algú té dubtes, la bossa és meva i com a Conseller del Districte de Gràcia en demanaré explicacions". I ho acompanya de dues fotografies amb la bossa en qüestió i el detall informatiu de l'etiqueta on marca la seva procedència.

Però la polèmica no acaba aquí. Colomé també explica que algunes de les bosses, com les que s'han distribuït al barri de Sants, estan fetes a l'Índia: "És un insult a tots els tallers, fabricants i comerços de tèxtil que cada dia lluiten per sobreviure".

El debat es portarà al plenari d'aquest proper dimarts. Des de les xarxes socials, s'han denunciat altres campanyes del govern Colau on han promogut aquesta mena de mercat. A tall d'exemple, un altre Conseller del Districte de Gràcia, el republicà Guillem Roma, ha adjuntat altres fotografies amb bosses de la campanya de Nadal fetes a Pakistan.

L'Ajuntament ha preparat un pla de xoc amb quaranta mesures però les principals associacions ho veuen insuficient per poder enfortir el comerç local. Algunes de les debilitats que pateixen són: les dificultats per captar públic més enllà de la pròpia àrea d’influència del mercat o eix comercial. La dificultat per reaccionar coordinadament als reptes amb estratègia de marca o sector.

També l'escassa capacitat per reaccionar i competir davant les grans superfícies o l’e-commerce de grans operadores. Les dades insuficients i amb llargs períodes d’elaboració sobre compradors i hàbits de consum. Manca d’informació de l’impacte del confinament en futurs hàbits de consum. El baix nivell associatiu, les debilitat organitzativa, de recursos i de formació de les organitzacions i dificultats per consensuar una visió conjunta i a futur. I també el teixit associatiu està poc professionalitzat.